• בלוג
  • למה לא מזמינים אותי לראיון עבודה

למה לא מזמינים אותי לראיון עבודה

16/11/2020

כשאנחנו שולחים קורות חיים למשרה הבן אדם שמקבל את הדף לא יודע עלינו כמעט כלום, ואם זה לא מספיק קשוח אותו בן אדם בצד השני של הקו בדרך כלל יצטרך לעבור על עשרות קורות חיים ביום כדי לסנן ולגייס. לכן מגייסים (אנשי HR וגם מנהלים טכניים) למדו לחלק לעצמם בראש את המועמדים לקטגוריות. מה שחשוב לזכור בחלוקה לקטגוריות זה שהיא קורית ממש מהר, ומשפיעה על האופן בו יקראו את כל קורות החיים שלכם.

הנה רשימה קצרה של קטגוריות לדוגמה כדי שנבין על מה אנחנו מדברים כאן (הכל מנוסח בלשון זכר בשביל שיהיה נוח לכתוב, גם נשים נופלות בדיוק לאותן קטגוריות אל תדאגו):

1. הנינג'ה

הנינג'ה התחיל ללמוד לתכנת עוד בתור ילד, פתח את הסטארט-אפ הראשון בתיכון ולאוניברסיטה הוא הלך כי עניין אותו ללמוד על אלגוריתמים וסיבוכיות. בצבא הוא היה ב 8200 כמובן ובשנים האחרונות עבד בחברות ההייטק המפורסמות ברף הקבלה הגבוה שלהן.

לנינג'ה יש ניסיון בדיוק בטכנולוגיה שאתם מחפשים, הוא כבר הוכיח את עצמו בתפקידים דומים והוא יכול לבד לבנות מוצר שביום רגיל היה דורש צוות של 5. חסרונות? הוא מחוץ לתקציב שלכם ורגיל לתרבות העבודה בגוגל.

2. החרגול

החרגול הוא מתכנת טוב שבגלל צירוף נסיבות ומזל רע יצא שעבד ב-5 מקומות שונים בשנתיים האחרונות: חברה אחת נסגרה, באחרת סגרו את הפרויקט שהוא עבד עליו, בשלישית היה לו בוס מהגיהנום, באמצע העבודה בחברה הרביעית נולד לו ילד ראשון והוא רצה להקדיש יותר זמן למשפחה והמעסיק האחרון הוציא אותו לחל"ת בגלל הקורונה.

החרגול מגיע עם ניסיון רלוונטי ונראה שעבד על פרויקטים מעניינים. הרבה פעמים יהיה לו גם פרויקט צד טוב להראות, כל הסיבות בגללן כמעט אפשר יהיה לשכוח מההיסטוריה הבעייתית שלו.

3. המשקיען

המשקיען יגיע אליכם אחרי שסיים בהצטיינות תואר שני ועם המלצות טובות מהמעסיקים הקודמים שלו. זה הבן אדם שנשאר תמיד יותר שעות במשרד, מתעקש להכניס שיטות עבודה מודרניות ואף פעם לא יכתוב Fixed some stuff בהודעת קומיט.

4. הנתקע

הנתקע בדיוק עזב מקום עבודה מאוד נוח אחרי עשר שנים ועכשיו מחפש את האתגר הבא שלו. על הנייר יש לו את הניסיון שאתם מחפשים אבל לא בדיוק מתאים בגירסאות - הוא עבד עשר שנים ב CSS אבל עדיין לא מכיר פלקסבוקס כי המוצר שלהם היה מיועד לשוק הארגוני ודרש תמיכה בדפדפני IE ישנים.

הבעיה המרכזית של הנתקע היא שהוא עדיין לא מבין את הפער בין הכלים שהוא מכיר לכלים שאתם צריכים - ומבחינתו ES6 זה רק עוד Syntax ללמוד ("לא עבדנו עם זה ביום יום אבל קראתי קצת ואני מכיר את המילים החדשות").

חסרונות? הפער הרבה יותר גדול ממה שהוא מדמיין.

5. הצעיר הנלהב

קורות החיים של המועמד הצעיר הנלהב מלאים ב Buzz Words: הוא כבר כתב פרויקטים ב React, Angular, Vue וגם ב Svelte. הוא השתמש ב Node.JS, כתב Lambda Functions, שמר מידע על S3 וב Redshift והשתמש ב SNS כמובן.

יש לו 5 פרויקטי צד על גיטהאב הכוללים שימוש באינסוף פריימוורקים וחבילות תוכנה. אם מישהו כתב על זה פוסט ב Hackernews תהיו בטוחים שזה יופיע אצלו בקוד.

אם תישבו בקסמיו הצעיר הנלהב הולך להיכנס לפרויקט שלכם כרוח סערה ויתבל את הפרויקט במיקרו סרביסים ואינסוף ספריות קוד וכמובן Design שמתכנן עשר שנים קדימה.

חסרונות? בהיעדר ניסיון אמיתי והבנה רצינית של הבסיס, הצעיר הנלהב יעשה טעויות שיעלו לכם הון. בואו נגיד שאני לא הייתי מתנדב לתחזק את הקוד שלו.

6. למי אכפת ומה עושים

אם אתם לא מצליחים לקבל זימונים לראיונות סיבה אחת יכולה להיות שהקורות חיים שלכם מקוטלגים בקטגוריה הלא נכונה. אם רוב האנשים שקוראים את הקורות חיים שלכם מרגישים שעומד מולם הצעיר הנלהב, אז לא משנה כמה פרויקטי-צד ו Buzzwords תוסיפו זה פשוט לא יעזור לכם. למעשה אתם רק מחמירים את המצב.

מצד שני אם מי שקורא את הקורות חיים מרגיש שמולו יושב המשקיען או הנינג'ה אולי הוא יחוש מאוים מרשימת ההישגים ויחשוב שאתם Over Qualified.

ואם בטעות קיטלגו אתכם בתור חרגול הסיכוי שיזמינו אתכם לראיון הוא שוב לא גבוה כי אנשים פוחדים להיות האקס הבא שלכם.

אז מה עושים? קודם כל צריך להיות מודעים. אין אף אחד בתעשיה שיגיד "מצטער לא התקבלת כי אתה מקפץ בין עבודות", תמיד יהיו לאנשים דרכים יפות להתנסח. אבל ברגע שאתם מודעים לחלוקה אתם יכולים לנסות לזהות איך אנשים תופסים אתכם, לנסות לנחש כמו מה הקורות חיים שלי נראים? את מי הם מזכירים?

אחרי זה אפשר להתקדם ל"את מי אני רוצה שהם יזכירו?" ומה אני צריך לעשות כדי שקורות החיים שלי יהיו יותר דומים לקטגוריה אליה אני רוצה להשתייך.