איפה חותמים?

06/12/2020

אם הבנק היה מציע מסלול חיסכון ב 10% ריבית לשנה אני בטוח שכל אחד היה קופץ לשים שם כמה גרושים. הבעיה עם חיסכון בריבית גבוהה נקראת סיכון ואנחנו הרבה פחות ממהרים לשים את הכסף שלנו במסלול שבו אולי תקבל בסוף 10% לשנה (לא סביר), אולי תקבל 5% ואולי גם תפסיד 50%.

למרות משחק הסיכון אנחנו גם יודעים שמי שמחזיק את כל הכסף בעובר ושב לטווח הרחוק יפסיד בגלל שכל שנה הממשלה מדפיסה עוד ועוד כסף וכך ערך הכסף תמיד יורד - או בניסוח מקביל שקל יותר לראות אותו - המחירים כל הזמן עולים.

כשזה נוגע לכסף קל לראות שאנחנו צריכים לחלק את ההשקעה ולשים חלק מהסכום במסלול עם הסיכון הנמוך שייתן תשואה נמוכה, וחלק מהסכום במסלול בסיכון גבוה כדי להגדיל את התשואה לאורך זמן. נכון, המסלול בסיכון גבוה לפעמים יעלה ולפעמים ירד, אבל בטווח הרחוק שם נראה את התוצאות הטובות ביותר.

אבל מה לגבי השקעה בקריירה?

אם הייתי מציע לך להשקיע שעה ביום בלימוד טכנולוגיות חדשות, ומבטיח שאחרי חצי שנה אתה תמצא עבודה במשכורת כפולה ממה שאתה מרוויח היום ובאווירה טובה בהרבה, אני בטוח שכל אחד היה חותם. אבל בחיים האמיתיים אף אחד לא יכול להבטיח דבר כזה.

האם בגלל זה שווה לוותר על השקעה בקריירה ולימוד טכנולוגיות חדשות? אין סיכוי. כשאתה מתקדם רק במסלול הקריירה הסולידי אתה מפסיד כי הטכנולוגיה תמיד רצה קדימה. בשביל הקפיצות הגדולות צריך לקחת סיכונים, גם אם חלק מהם יתגלו כהפסד.

המטבע שלנו הוא זמן והחלוקה שלו צריכה להתאים לחלוקה של כספים אצל אנשים שמנהלים השקעות: חלק מהזמן יוקדש למסלול הסולידי (עבודה) וחלק חייב להיות מוקדש למסלול המסוכן - לימוד והתנסות עם טכנולוגיות חדשות. כשאתה משקיע שעה ביום ללמוד טכנולוגיה חדשה אתה מעלה את הסיכוי להיות במקום הנכון כשאחת הטכנולוגיות תביא איתה הזדמנות לזינוק בקריירה.