• בלוג
  • ארבעה מכשולים שמונעים מאיתנו ללמוד טכנולוגיה חדשה

ארבעה מכשולים שמונעים מאיתנו ללמוד טכנולוגיה חדשה

15/01/2021

בתור מתכנתים אנחנו יודעים שהעולם הטכנולוגי משתנה כל הזמן, שחשוב ללמוד טכנולוגיות חדשות (גם בלי קשר לחיפוש עבודה או שינוי קריירה) ושככל שנקפיד ללמוד טכנולוגיות חדשות כל הזמן ולהפוך את הלימוד לחלק בלתי נפרד מהחיים שלנו, כך יהיה לנו קל יותר לפתח קריירה לטווח הרחוק ולהישאר רלוונטים.

ולמרות שרובנו מבינים את החשיבות של לימוד טכנולוגיות חדשות, בפועל כשאנחנו מנסים לשלב לימוד איכותי של טכנולוגיה אנחנו מגלים שהמשחק הרבה יותר קשה ממה שקיווינו. המעבר בין "שיחקתי קצת עם Elixir" לבין "אני מבין לעומק את Elixir, Pheonix ו Erlang ומסוגל לבנות קוד מקצועי בזה" דורש השקעת זמן ויותר מזה דורש התגברות על מכשולים פנימיים שמונעים מאיתנו ללמוד את הטכנולוגיה לרמה אליה אנחנו רוצים להגיע.

ארבעת המכשולים שנראה בפוסט מופיעים אצל כל אחד ואחת שמגיעים ללמוד טכנולוגיה חדשה. הם לא סימנים שהלימוד לא בשבילכם או שאתם לא טובים מספיק. הם בסך הכל חלק מתהליך הלימוד שהמוח שלנו עובר בדרך מכאן לשם. אבל רק אם נבין אותם ונדע לצפות להם, נוכל להתגבר עליהם כשהם מגיעים ולהצליח ללמוד את הטכנולוגיה החדשה לרמה אליה אנחנו רוצים להגיע.

1. בלבול (Confusion)

מכשול מספר אחד נקרא "בלבול" והוא קורה כשאני מתחיל ללמוד טכנולוגיה חדשה ומרגיש ששום דבר לא מצליח או שאני לא מבין אפילו מאיפה להתחיל. אני יכול לפתוח Tutorial ולא להצליח להריץ את הקוד בו, או לקרוא ספר או לצפות במדריכים ביוטיוב וכל פעם מחדש אני מרגיש שאני מבין מה הראו במדריך אבל לא יודע ליישם.

הבעיה עם בלבול היא שהתגובה האינטואיטיבית שלנו רק מחמירה את הבעיה: כשאני מנסה להריץ דברים וכלום לא עובד אני רץ לאינטרנט לחפש פיתרונות, או רץ לחפש מדריכים אחרים שיותר יתאימו לי. במקום להתקדם וללמוד אני מבזבז זמן יקר בחיפוש אחר תשובות כשהאמת היא שהשאלות שלי בכלל לא רלוונטיות או יעלמו מעצמן עם התקדמות הלימוד.

הדרך לצאת מהבלבול הוא דווקא ללכת נגד האינטואיציה ולהפסיק לחפש עוד מקורות לימוד. הפיתרון הנכון הוא פשוט להתקדם, גם אם זה לוקח יותר זמן ממה שקיווית וגם אם זה אומר לשבת עכשיו שבוע לכתוב תוכנית שבשפה אחרת היית כותב אותה בשעה. רק בהליכה קדימה אפשר יהיה לצאת מהבוץ ולהתחיל לשאול את השאלות הנכונות.

2. עומס יתר

מכשול שני הוא עומס יתר וזה מה שקורה כשאנחנו מחפשים להבין הכל לגבי הטכנולוגיה: איך זה עובד, איזה בעיות יהיו בכל מקרי הקצה האפשריים, איך זה מתנהג על כל הפלטפורמות, מה בדיוק ההבדלים בין שיטת עבודה אחת לאחרת, מה ה Best Practices, איזה ספריות עזר צריך להוסיף למערכת וכו'.

קחו לדוגמה ספריה כמו React: אפשר ללמוד את ריאקט מהר מאוד אם מתמקדים בספריה עצמה ובצורת הפעולה שלה, אבל אם מתחילים לקרוא שאלות מראיונות עבודה ומנסים להבין גם את React וגם את Redux וגם את MobX וגם את create-react-app וכל הדברים שבתוכו וכמובן את Styled Components ו React Router - אז מרוב דברים שכאילו חייבים לדעת בשביל להשתמש בריאקט אנחנו רק שוקעים בתוך ייאוש שלעולם לא נצליח ללמוד את זה, שריאקט גדולה עלינו ושצריך לוותר.

הפיתרון לעומס יתר הוא פשוט להבנה אבל קשה לביצוע - הוא דורש למצוא דרך פשוטה והגיונית ללמוד את הטכנולוגיה ולהיצמד אליה, ייקח כמה שייקח. רק באמצעות פוקוס על הדבר החשוב הבא אפשר יהיה לכסות בסוף את הטכנולוגיה במלואה.

3. התנגדות (Resistance)

"בתוך הנפש עומד אביר ומולו דרקון. אתה האביר, ההתנגדות היא הדרקון". זה ציטוט של סטיבן פרספילד מתוך הספר Do The Work שמדבר בצורה חדה על נושא ההתנגדות הפנימית. הרעיון בגדול הוא שלמוח שלנו יש כוח אבולוציוני מדהים להתאמץ להישאר בסטטוס קוו. לימוד טכנולוגיה חדשה פותח את הדלת לשינוי ושינויים זה דבר מפחיד.

ההתנגדות נמצאת שם מהרגע הראשון והיא תעשה הכל כדי למצוא את התירוצים לכישלון עוד לפני שכתבתם את שורת הקוד הראשונה. ההתנגדות תגרום לכם להרגיש שעברתם את הגיל, או שאתם עדיין לא בגיל, או שיש לכם יותר מדי ילדים, או פחות מדי זמן או כסף, או כל סיפור אחר שצריך בשביל להישאר איפה שאתם נמצאים ולא ללמוד את הדבר החדש הזה שאתם רוצים ללמוד.

אין דרך קלה להתמודד עם התנגדות פנימית. כן כדאי לזכור שהיא שם, להזכיר לעצמכם את הסיבה בשבילה אתם לומדים את הדבר החדש וליצור סדר יום ושיגרת לימודים. ולקרוא את הספר של סטיבן פרספילד.

4. הסחות דעת

המכשול האחרון ברשימה הוא הסחות דעת וספציפית בלימודי טכנולוגיה מדובר על הנטיה שלנו להרגיש ש"הבנו את הפואנטה" ולהמשיך ללמוד את הדבר המלהיב הבא. אי אפשר ללמוד ריאקט בשבועיים או Front End בחודש. הדברים האלה לוקחים זמן והגעה לרמה מקצועית רצינית זה משהו שדורש פוקוס והשקעה לאורך זמן. קורס אונליין ובניית פרויקט קטן פשוט לא מספיקים.

אני יודע שבכל נקודת זמן הדבר-שאני-לומד-עכשיו הוא הרבה פחות מעניין מ-הדבר-המדליק-שכולם-מדברים-עליו, פשוט בגלל קצב השינויים בתעשיה והעובדה שדברים חדשים מופיעים הרבה יותר מהר ממה שלוקח ללמוד את הדברים הקודמים. יחד עם זאת הסחות דעת ומעבר בין טכנולוגיות מבזבזים את הזמן שלנו ומורידים לנו את הביטחון העצמי.

כשאתם בתוך לימוד של טכנולוגיה ומרגישים שכל העולם עבר לדבר על הדבר הגדול הבא, שווה לקחת אוויר, לסגור את הרדיט ולחזור לספרים. יהיה זמן ללמוד את הדבר הגדול הבא אחרי שנהיה טובים במה שאנחנו לומדים עכשיו.

5. קרדיט

מי שהראתה לי את ארבעת המכשולים האלה היא פודקסטרית בשם קלותילד דוסולייה שמעבירה פודקסט בשם changemavie. הפוסט הזה מבוסס על הפרק האחרון בפודקסט ואם אתם מבינים צרפתית אני מאוד ממליץ להקשיב לה ישירות.