למידה טבעית

30/01/2021

אם אנחנו מסתכלים רגע מחוץ לעולם של כיתות לימוד וכל מערכת ההשכלה, קל לראות שלמידה קורית כל הזמן: גם בלי מורים, בלי תלמידים ובלי לוח. תינוקות לומדים ללכת ולדבר, ילדים גדולים יותר לומדים את החוקים החברתיים של העולם שסביבם ומבוגרים לומדים מיומנויות חדשות לבד, מתוך ניסוי וטעיה. התבוננות בלמידה טבעית יכולה ללמד אותנו כמה דברים חדשים שאולי יעזרו לנו ללמוד טוב יותר גם בצורה מכוונת.

בואו נתחיל עם זה - "איך באמת אנחנו לומדים ביום יום?" . אפשר לקחת דוגמה פשוטה מהחיים למשל של לימוד מילה חדשה בשפה:

  1. שלב ראשון הוא חשיפה: אולי נתקלתי במילה חדשה בספר, בסרט, בשיחה עם חברים. איפשהו שמעתי מילה שלא הכרתי.

  2. הרבה פעמים אני אזרוק את זה, אני אחליק את זה שאני לא מכיר מילה ואמשיך הלאה בחיים. אבל לפעמים אני בוחר להתחיל תהליך לימוד - השלב השני בתהליך הוא איסוף מידע: אני יכול לשאול את החברים מה משמעות המילה או לחפש במילון. אולי אני מחפש בכמה מקורות או בגוגל תמונות כדי לראות איך זה נראה. לאט לאט אני אוסף עוד מידע על הדבר החדש שלמדתי.

  3. אחרי שאני יודע מספיק אני ממשיך לשלב השלישי: שימוש ושיפור. אני יכול לפגוש חבר ופתאום לזרוק את המילה החדשה הזאת בשיחה. לפעמים זה יצליח והחבר יבין את הכוונה, לפעמים החבר יתקן את ההגיה שלי ולפעמים החבר יסתכל עליי במבט עקום כי השתמשתי במילה במקום לגמרי לא הגיוני. ככל שאני משתמש יותר במילה, ומקבל יותר פידבק איכותי, כך אני לומד עוד על המשמעות שלה ומטמיע אותה ביכולת הלשונית שלי.

שווה לשים לב ששלושת שלבים אלה משחקים תפקיד בכל תהליך לימוד שנבצע. ככל שנשים לב אליהם ונדע באיזה שלב אנחנו בלימוד יהיה לנו יותר קל להתמיד ולמצוא לעצמנו אמצעי לימוד שמתאימים לאותו השלב.