• בלוג
  • המרחק בין שיפוצניק למהנדסת

המרחק בין שיפוצניק למהנדסת

בתור מתכנתים אנחנו בטוחים שיש לנו כח-על לפתור בעיות בלי ללמוד עד הסוף את כל הטכנולוגיות שמעורבות בסיפור. אני חושב שגדלנו לתוך זה כי באמת היום העולם הטכנולוגי הוא כל כך מורכב ויש תמיד עוד דברים יותר בסיסיים להכיר, שממילא מה שלא תעשה אתה הולך להתמודד עם בעיות בתנאי אי וודאות.

כך מתכנת Mathlab שקיבל משימה לתקן קוד קצר ב NumPy לא יעצור ללמוד פייתון מאפס לפני שניגש למשימה. המחשבה שלנו היא "אם נתנו לי את המשימה הזאת זה בטח בגלל שיש לי כוחות על שיאפשרו לי ללמוד קצת נאמפיי ולפתור אותה, בלי לשבת עכשיו חודש ללמוד פייתון".

אז אני ניגשים לפתור את הבעיה אחרי שקראתי קצת ברשת או עשיתי טוטוריאל קטן על נאמפיי ובאמת בדרך כלל גם מצליח לכתוב קצת קוד שנראה בכיוון הנכון ואז אני נתקע. התקיעה פה היא לגמרי צפויה כי זה מה שקורה כשמנסים לכתוב נאמפיי בלי לדעת פייתון, אבל בתור מתכנת עם כוחות-על אני מיד מספר לעצמי שתמיד יש מכשולים בדרך ובטח יש פיתרון ב Stack Overflow או באיזה קבוצת פייסבוק. וככה מתחיל המסע הדי מתסכל במטרה לפתור את הבעיה בלי לעצור ללמוד לעומק את הנושא - כל מכשול נוסף שולח אותי לחיפוש אחרי פיתרון נוסף ברשת בלי לדעת כמה מכשולים עוד יש עד שהקוד יעבוד.

אם המסלול הזה בסוף היה מוביל לדרך ללא מוצא לא הייתי צריך לכתוב עליו פוסט. אני חושב שהבעיה במסלול היא שזה מסלול שעובד: שיש מספיק קבוצות פייסבוק ושאלות ב Stack Overflow כדי שמתכנתים ממוצעים יצליחו לפתור את רוב הבעיות ובאמת לכתוב קוד שעובד. והקסם כאן זה שיש גם משהו ממכר במסלול - כל פעם פותרים עוד אתגר קטן עד שהקוד עובד ואז ממשיכים למשימה הבאה. אפשר להעביר ככה קריירה.

אבל אני כותב את הפוסט כדי להפנות את המבט לדבר שאנחנו מפסידים כשאנחנו הולכים שוב ושוב במסלול גיבורי העל שלנו - והדבר הזה הוא הידע המקצועי שבעזרתו מתכנתים הופכים לאנשי מקצועי טובים יותר.

כי תראו שיפוצניק לא הופך למהנדס רק בגלל שהוא מתקן עוד נזילה. המרחק בין שיפוצניק למהנדס עובר בהיכרות עם עולם תוכן תיאורטי עשיר, היכרות שלא מקבלים מהיום יום בפיתרון בעיות. דווקא בגלל שיש לכם כוחות על, שווה לנצל אותם כדי לעשות את ההתקדמות המקצועית שאתם כל כך צריכים. כי בסוף המתכנתים שאנחנו צריכים בתעשיה הם לא אלה שפותרים כמה שיותר מהר טאסקים בג'ירה, אלא אלה שרואים את הבעיות לעומק ומבינים את היתרונות והחסרונות של כל פיתרון כדי לבחור את הפיתרון הטוב ביותר.