פייל

21/02/2021

כשאני מסתכל אחורה על פרויקטים שלי ושל חברים שנכשלו אני יכול למפות 3 סיבות מרכזיות לכישלונות:

  1. (הכי נפוץ) הפרויקט פשוט לא עלה לאוויר: היה רעיון טוב, מישהו התחיל לכתוב משהו ובסוף זה נשאר באיזו תיקיית טיוטות על המחשב או נסגר כי לא הצליחו לגייס משקיעים או כל סיפור בסיגנון.

  2. לא היה קהל - הפרויקט עלה לאוויר אבל אף אחד לא רצה להשתמש בו.

  3. חילוקי דעות אומנותיים - זה יכול להיות ריב בין מייסדים או אפילו מייסד בודד שמשנה את דעתו. בתחילת הדרך חשבתי שהצלחה נראית בצורה מסוימת, הגענו לשם ועכשיו זה כבר לא נראה כל כך אטרקטיבי.

הטעות במקרה הראשון היא לא להבין נכון איזה משאבים יש לך כשאתה מתחיל וכמה משאבים צריך בשביל לסיים את הפרויקט. טיפ טוב כדי לצמצם כישלונות כאלה הוא לרשום לעצמכם בתחילת כל פרויקט כמה זמן וכסף אתם מקצים עבורו וכמה אתם חושבים שתצטרכו. לאט לאט ההערכות שלכם יתחילו להיות יותר קרובות למציאות.

הטעות במקרה השני היא הנטיה שלנו לבנות את המוצר לפני שאנחנו עושים שיעורי בית ומבינים עבור מי ועבור מה זה מיועד. הטיפ כאן הוא להתחיל מה"מי" ולעשות עבודה רצינית כדי למצוא "מה" רלוונטי לאותם אנשים.

והמקרה השלישי? אני לא בטוח בכלל שצריך להגדיר אותו בתור כישלון. החיים הם רצף של פרויקטים ואולי הכיוון החדש שמצאת ייגמר טוב יותר מהקודם.