• בלוג
  • מתכנתים טובים / קוד טוב

מתכנתים טובים / קוד טוב

03/02/2021

בדרך כלל כשאנחנו חושבים על מתכנתים טובים הדבר הראשון שקופץ לראש הוא אנשים שעומדים בזמנים, אנשים שמוכנים להשקיע מעבר כדי להביא את המוצר ללקוח ברמה המקצועית המתאימה ולפי לוח הזמנים אליו התחייבו, וכן אנשים שגם יישארו כל הלילה במשרד כדי שהדמו של הבוקר יעבור חלק. מתכנתים טובים הם אנשים שאפשר לסמוך עליהם שהמוצר יעבוד לפי ה Spec ובזמן.

ומה עם קוד טוב? קוד טוב הוא קוד מסודר, קוד שלכל דבר יש בו את המקום הטבעי שלו, קוד שקל לקרוא אותו ולהבין אותו, קוד שאתה יודע בדיוק איפה צריך לשנות בשביל לשנות התנהגות מסוימת וכל שינוי משפיע רק על ההתנהגות שרצית. קוד טוב כולל סט של בדיקות יחידה כדי שנדע שלא שברנו כלום ולא כולל כפילויות כי כפל קוד אומר שבשביל לשנות היבט אחד של ההתנהגות אני צריך לבצע את אותו שינוי בכמה מקומות.

מעניין לשים לב שכשאנחנו מגיעים לשפוט קוד לא מעניין אותנו כמה זמן לקח לכתוב אותו. מרגע שהקוד כתוב הוא עומד בפני עצמו, הוא בא לספר לנו סיפור על פונקציונאליות ועל המוצר, אבל גם על המחשבות של המתכנת לגבי שינויים אפשריים בדרישות ומה הסבירות של כל שינוי, ועל ביצועים ואבטחת מידע ויכולת התמודדות עם תקלות ועוד המון המון פרטים קטנים שרק הקוד יודע לספר.

אני חושב שהגיע הזמן להשתלט מחדש על המילה. בואו נכנה "מתכנתים טובים" את האנשים שכותבים קוד טוב. ושהמתכנתים שנשארים כל הלילה במשרד ימצאו לעצמם כינוי חדש.