ההחמצה הראשונה

30/04/2021

רוב האנשים שנרשמים לחדר כושר מפסיקים לבוא אחרי החודש הראשון. רוב האנשים שמתחילים ללמוד שפה חדשה יפסיקו לפני שיגיעו לרמת דיבור שוטף ואפילו רוב האנשים שיתחילו ללמוד תכנות לא יגיעו לכתוב מערכת שלמה או לעבוד בתחום.

איך זה קורה?

למה אנחנו מרגישים שאנחנו יכולים לעשות משהו, מדמיינים את עצמנו משקיעים את מה שצריך בשביל להצליח ובסוף אחרי ההחמצה הראשונה מוותרים? מה קורה ברגע הזה שדברים כבר לא נראים אפשריים?

כל הרגל שאנחנו מנסים לאמץ מביא שינוי בסגנון החיים, וכל שינוי מורכב מחלקים שאנחנו יותר אוהבים וחלקים שפחות. אם תחליטו לאמץ הרגל של Life Long Learning, כלומר שילוב לימוד בתור חלק אינטגרלי מהחיים (גם כשכבר יש לכם עבודה, ולא רק בלימודים לתואר), אתם תגלו שלהשקיע כמה שעות בשבוע בלימודים לפעמים חושף אתכם לרעיונות חדשים ועוזר לכם לחשוב טוב יותר, אבל לפעמים גם מרגיש כמו בזבוז זמן כשהלכתם ללמוד משהו שלא התחברתם אליו. יותר מזה, אתם תגלו שלא בכל שבוע מתחשק לכם ללמוד ושלפעמים מטלות של לימודים באמת מרגישות כמו שיעורי בית.

כשאנחנו מאמצים הרגל חדש אנחנו עושים המון בחירות קטנות לגבי אותו הרגל. בדוגמה של לימודים זה יכול להיות: כמה פעמים בשבוע ללמוד, באיזה סדר, באיזה טכניקות, לבד או עם חברים, ללמוד דברים שקשורים לעבודה או נושאים שאני לא מבין בהם כלום, ללמוד בבוקר או בערב, ועוד אינספור בחירות קטנות שמשפיעות על התהליך.

אוסף הבחירות והניואנסינים יוצר שיווי משקל. חלק מהדברים לגבי ההרגל החדש באים לי בטוב ועוזרים לי להמשיך להשקיע בו, וחלק אחר הן המטלות שאני פחות אוהב ומורידות לי את המוטיבציה כל פעם שאני מנסה להתקדם. לאורך זמן שיווי משקל שלילי, בו יש יותר מטלות מעיקות או שהן מקבלות משקל גדול יותר, יוצר חוסר איזון ואובדן מוטיבציה. לפעמים אפשר לתקן חוסר איזון כזה עם מוטיבציה חיצונית ("אם לא תלמד תקבל ציון נמוך", או "אם תקבל מעל 80 בקורס תקבל מילגה"). הרבה פעמים לא.

כשאתם מגיעים להחמצה הראשונה, לאימון הראשון שדילגתם עליו, לפוסט הראשון שלא כתבתם בזמן, לתרגיל הראשון שלא הגשתם - היזהרו לא לקחת את זה כסימן שכל העסק לא בשבילכם. זה פשוט לא נכון.

ההחמצה הראשונה אומרת שמשהו בשיווי המשקל שבנינו עבור ההרגל החדש לא עבד. וזה מאוד הגיוני: זאת הפעם הראשונה שאתם מייצרים לעצמכם את ההרגל הזה. ברור שלא תצליחו להגיע לאיזון הנכון בניסיון הראשון.

במקום לזרוק את הכל שווה להתחיל מחדש עם בחירות קצת אחרות. במקום ללמוד בערב נסו לשים שעון וללמוד בבוקר לפני שכולם קמים (או להיפך). במקום ללמוד עם חברים נסו ללמוד לבד (או להיפך). התהליך של אימוץ הרגל חדש הוא אישי וכולל חיפוש אחר הדרך הספציפית בה ההרגל הזה יעבוד בשבילכם. וכששיווי המשקל טוב הכדור מתגלגל מעצמו.