• בלוג
  • הדרך הכי טובה לאבד מוטיבציה

הדרך הכי טובה לאבד מוטיבציה

הדרך הכי טובה לאבד מוטיבציה היא להסתכל על התוצאות: האם הצלחתי לפתור את התרגיל? האם התקבלתי לעבודה? כמה אנשים עשו לי "לייק" בסטאק אוברפלו או האם ענו לי על ה Pull Request ששלחתי?

וזה גרוע גם אם התוצאה חיובית וגם אם שלילית.

כשהתוצאה שלילית, לדוגמה אם התחלתי קורס ואני לא מצליח לפתור את אחד התרגילים או אפילו את כולם, אני בקלות יכול לקבל את הרושם ש"זה לא בשבילי" ולוותר מהר מדי; כשבעצם הדבר הנכון לעשות הוא למצוא משימות שיותר מתאימות לרמה שלי ולהתקדם בקצב שלי.

למרבה ההפתעה גם תוצאה חיובית מביאה השפעה שלילית על המוטיבציה. תוצאה חיובית מקבעת דימוי עצמי ותפיסת עולם בה ההצלחה נמדדת לפי אירועים חיצוניים ומעודדת אותנו להסתכל על התוצאה והאישור החיצוני גם בהמשך. בסופו של דבר כשהתוצאה השלילית תגיע הנפילה רק תהיה יותר כואבת.

אז מה המסקנה? להתעלם לגמרי מהתוצאות? ללכת עם הראש בקיר בלי קשר להצלחה שלי? גם על זה אני לא ממליץ. אנחנו משתמשים בקלט חיצוני (תוצאות) כדי לשפר את התהליך באיטרציה עד שנגיע לקצב ולסוג הלימוד האופטימלי עבורנו.

ניקח דוגמה קונקרטית: נניח שהתחלתם ללמוד קורס Python כאן באתר וראיתם את כל הרצאות הוידאו של הפרק הראשון ואז אתם מגיעים לדף התרגיל הראשון, ושם נהיה לכם חושך בעיניים כי אתם לא מצליחים לפתור אפילו סעיף אחד. בהסתכלות רק על התוצאות אפשר להגיע למסקנה שהקורס לא בשבילכם או יותר גרוע שפייתון לא בשבילכם ולחתוך. אבל המתכנתת החכמה תגיד תסתכל על התוצאה - לא הצלחתי אף תרגיל - בתור עוד סימן בתהליך הלימוד. אני יודעת ש Python זה בשבילי. אני יודעת שבסוף אגיע לפתור את התרגילים האלה, אבל כנראה רצתי מהר מדי. ואז היא תיקח צעד אחורה ותתחיל לצפות בקורס מההתחלה, הפעם תוך כדי צפיה בהרצאות הוידאו היא גם תבנה אצלה את הקוד שבוידאו. אחרי זה היא תוכל למחוק את התוצאה ולבנות אצלה את הקוד מאפס בלי הוידאו. במהלך העבודה היא תוכל לרשום לעצמה שאלות או רעיונות לתרגילים פשוטים ולפתור אותם, ובסופו של תהליך שאולי ייקח חודשיים-שלושה היא תצליח לפתור את דף התרגילים הראשון והוא אפילו יראה לה פשוט.

מי מאתנו שעבר את מערכת החינוך גדל עם התחושה שיש זמן לימוד נורמלי וצורת לימוד נורמלית לכל נושא. אם לוקח לי יותר זמן או שאני צריך ללמוד בדרך אחרת אז זה סימן שהנושא אינו בשבילי. זה מסר הרסני ואנחנו צריכים לעבוד קשה כדי למחוק אותו מהראש. פה, עכשיו, בהייטק בארץ, יש מחסור אמיתי במיומנות. זאת לא תחרות וזה לא משנה כמה זמן ייקח לכם ללמוד. הדבר החשוב הוא להתמיד מספיק כדי להגיע לצד השני.