• בלוג
  • דוקר קומפוז לפיתוח

דוקר קומפוז לפיתוח

06/05/2021

הנה טריק דוקר פשוט שחסך לי הרבה זמן היום וחשבתי לשתף. דמיינו שיש לכם מערכת שמורכבת ממספר מיקרו סרביסים ומספר בסיסי נתונים ותורי הודעות כדי לחבר את כל הבלאגן הזה. עכשיו בסביבת פרודקשן הכל טוב יש לנו אימג'ים מסודרים לכל המערכות וכולם שמחים. אבל מה קורה בפיתוח?

במצב פיתוח אנחנו משנים קוד כל הזמן ורוצים לראות את התוצאה מיד בלי לבנות מחדש את כל האימג'ים. והטריק בשביל להשיג את האפקט הזה נקרא Docker Volumes. כלומר במצב פיתוח, במקום להריץ את הקוד מהאימג' אנחנו ניקח את הקוד מכונן על המחשב המארח. כל שינוי קוד אצלי על המחשב המארח אוטומטית ייקלט בתוך הקונטיינר ויגרום לטעינה מחדש של הקוד.

הנה קובץ docker-compose.yml קטן להמחשה:

version: "3.9"

services:
  mongo:
    image: mongo

  rabbitmq:
    image: rabbitmq

  web:
    build: ./mainapp
    command: ["/usr/bin/wait-for-it.sh", "rabbitmq:5672", "--", "bundle", "exec", "rails", "s", "-p", "3000", "-b", "0.0.0.0"]
    volumes:
      - ./mainapp:/myapp
    ports:
      - "3000:3000"
    depends_on:
      - rabbitmq

  service:
    build: ./service
    command: ["/usr/bin/wait-for-it.sh", "mongo:27017", "--", "/usr/bin/wait-for-it.sh", "rabbitmq:5672", "--", "nodemon", "main.js"]
    volumes:
      - ./service:/myapp
    depends_on:
      - rabbitmq
      - mongo

הקובץ מתאר בסיס נתונים מונגו, תור הודעות rabbitmq, אפליקציית ריילס ראשית ו Micro Service יחיד ב node.js. הקובץ מותאם לסביבת פיתוח ובסביבת פרודקשן יהיה לנו docker-compose.yml אחר.

הקובץ מתייחס לשתי תיקיות שנמצאות איתו באותו מיקום: בתיקיה service נמצא Micro Service שכתוב ב Node.js ובתיקיה mainapp נמצאת אפליקציית ריילס. לכל אחד מהם יש Dockerfile משלו ובגלל זה השימוש ב build. אבל אותו Dockerfile מגדיר את התיקיה /myapp בתור תיקיית הבית באמצעות הפקודה:

WORKDIR /myapp

עכשיו כשמגיעים להריץ את הפקודה הראשית של הקונטיינר מה שהקונטיינר רואה בתור תיקיית הבית זה בעצם התיקיה service שנמצאת אצלי על המכונה. ה nodemon שרץ בתוך הקונטיינר עוקב אחרי שינויים בקוד שקורים אצלי על המכונה, וכשאני משנה את הקוד בסרביס אוטומטית nodemon יטען את הקוד מחדש.

עם קובץ ה docker-compose.yml הזה מספיק להפעיל פעם אחת:

$ docker compose build

ואחרי זה בתחילת הפיתוח:

$ docker compose up

והמערכת עולה עם כל הסרביסים והאפליקציות ובסיסי הנתונים ומה לא.

יש לכם טריקים נוספים לפיתוח קל עם docker-compose או docker? אשמח לשמוע וללמוד, מוזמנים לשתף בתגובות.