• בלוג
  • סטאקבליץ, נוד ו Web Assembly

סטאקבליץ, נוד ו Web Assembly

23/05/2021

סטאקבליץ הודיעו לאחרונה שהצליחו לקמפל את Node.JS בתוך Web Assembly ועל הדרך חיברו את התקני הרשת שלו ל Service Worker API. הנה מה שזה אומר בשבילנו ובקצרה:

  1. סטאק בליץ בונים סביבת פיתוח בתוך הדפדפן, קצת כמו VS Code רק אונליין.

  2. ווב אסמבלי הוא מנגנון של דפדפנים שמאפשר לקחת תוכניות מכל שפת תכנות ו"לקמפל" אותן ל JavaScript כך שירוצו מהר ובצורה טבעית בתוך הדפדפן. ווב אסמבלי הולך לשנות את העולם בהמון דרכים שאנחנו עכשיו רק מתחילים לראות אותן.

  3. קימפול נוד בתוך דפדפן אומר שדפדפן כרום שלכם מריץ Node.JS. לא שרת מרוחק שמריץ ואנחנו מתחברים אליו אלא ממש הדפדפן עצמו. התוצאה היא תוכניות שרצות מאוד מהר כי הכל קורה מקומית.

  4. אבל זה לא נגמר שם - כי כשאתה מחבר את קווי הרשת של Node.JS ל ServiceWorker API אתה בעצם משתלט על התקשורת היוצאת מהדפדפן: כל בקשת רשת שיוצאת מהדפדפן עוברת קודם דרך אותו Node.JS פנימי שרץ אצלי בתוך הדפדפן. זה אומר שדפדפן יכול "לפנות" לשרת שרץ גם הוא בתוך הדפדפן, ובאופן אוטומטי ה Service Worker יתפוס את הבקשה לפני שהיא יוצאת מהדפדפן ויעביר אותה לאותו תהליך Node.JS פנימי שרץ באותו דפדפן עצמו.

  5. התוצאה היא סביבת פיתוח מלאה בענן שבעצם רצה מקומית בתוך הדפדפן שלכם (כולל צד השרת), ועובדת גם בלי אינטרנט.

  6. וכאילו שזה לא מספיק, בזכות השימוש ב PWA בתוך סטאקבליץ יש כפתור "Install" שמאפשר להתקין אותם בתור אפליקציית Desktop.

התוצאה באמת מרשימה. אני יצרתי בשתי לחיצות שרת Next.JS שמריץ ריאקט וגם קוד השרת וגם קוד הלקוח רצו אצלי בתוך הדפדפן. יש להם אינטגרציה מופלאה עם Chrome Devtools כך שאפשר מתוך ה Debugger לראות את כל קוד צד השרת ולשים נקודת עצירה בכל מקום, בין אם זה בקלאיינט או בסרבר.

הקישור הזה (לפתוח מכרום בלבד) ייצור גם לכם כזה שרת בדפדפן: https://stackblitz.com/fork/nextjs

שווה לנסות. העתיד של הרשת מעולם לא נראה מעניין יותר.