"לי זה לא יקרה"

08/05/2021

לי זה לא יקרה. אז מה אם האייפון מתלונן שהסיסמה שלי חלשה מדי או שהופיעה במאגר סיסמאות שנפרצו. אין לחץ דווקא היום להחליף סיסמה. הוא בטח אומר את זה לכולם.

לי זה לא יקרה. אז מה אם לא ביצעתי Pen Testing מסודר כבר ארבע שנים. ואז מה אם אף פעם אין לי זמן לשדרג את התלויות. המערכת שלי היא לא מסוג המערכות שנפרצות, זה פשוט לא מעניין אף אחד.

לי זה לא יקרה. אז מה אם רוב העובדים בהייטק סופגים ירידה בשכר וקושי במציאת עבודה כשמגיעים לגיל מסוים. אני עדיין צעיר וממילא הרבה יותר חכם מכולם. לי תמיד יציעו עבודה, מקסימום יבקשו ממני ללמוד איזה כלי חדש.

לי זה לא יקרה. אני יודע בדיוק מה כל שורה במערכת שלי עושה, ולכן כשאני מתקן שורה אין מצב שאני שובר משהו במקום אחר. מתכנתים אמיתיים מעלים מהסביבה המקומית שלהם ישר לפרודקשן.

ועכשיו ברצינות.

הדרך היחידה להקטין את הסיכון (ושימו לב כאן לבחירת המילה - להקטין - סיכון תמיד יהיה. אסונות קורים). בקיצור הדרך היחידה להקטין סיכונים היא לעבוד נכון:

  1. להחליף סיסמאות כל X זמן וכמובן כל פעם שתוכנה אוטומטית זיהתה סיסמה חלשה.

  2. לדאוג לשדרג תלויות באופן תדיר ולעבוד לפי תהליכי פיתוח מאובטח שכבר קיימים בשוק.

  3. ללמוד כל הזמן טכנולוגיות חדשות ולהישאר בחזית הטכנולוגיה, גם דרך עבודה על פרויקטי קוד פתוח או קורסים אם מקום העבודה חוסם אתכם.

  4. לכתוב בדיקות אוטומטיות, לעבוד עם אנשי QA, להריץ Deployment מדורג ולייצר תהליכים אוטומטיים שיזהו כשהמערכת נשברת אצל המשתמשים ויאפשרו לחזור גירסה.

עבודה נכונה זה לא משקולת שאתם תקועים איתה ושמונעת מכם לעשות את הקסם שתכננתם לעשות. עבודה נכונה היא המסגרת שמאפשרת את הקסם. מתכנתים טובים יודעים להשקיע את הזמן ביצירת המסגרת בתוכה קל לנו לעבוד.