• בלוג
  • הזמנה לוובינר: בדיקות בפרודקשן

הזמנה לוובינר: בדיקות בפרודקשן

איזה חיים נפלאים היו לנו פעם... בן אדם כותב מערכת, בודק את הגירסה ומעלה לפרודקשן. אחר כך יכול לכתוב גירסה חדשה, לבדוק את הגירסה החדשה ושוב להעלות לפרודקשן.

אחר כך הגיעו בדיקות אוטומטיות ו CI ובכלל היינו בגן עדן: במקום להעסיק אנשי QA יקרים שיעשו את אותו דבר שוב ושוב, כתבנו סקריפטים של בדיקות ונתנו לשרת ה CI/CD להריץ את כל הבדיקות ולזרוק לפרודקשן את הקוד שעבר.

אבל אז הגיעו Micro Services וריסקו את הכל. בעולם ה Micro Services החדש שלנו אני לא יכול לבדוק את הגירסה כי אין לי מושג מהי הגירסה. כל גירסה מורכבת מעשרות או מאות סרביסים, שכל אחד מהם מתעדכן 7 פעמים ביום (כי הם קטנים ואפשר). הבדיקות האוטומטיות על שרת נפרד בסביבת פיתוח הפכו לחלום רחוק על דברים פשוטים שהיו פעם ולא יחזרו.

היום בנוסף לבדיקות יחידה ובדיקות מקצה לקצה בסביבת פיתוח אנחנו צריכים משהו נוסף, אנחנו צריכים דרך לגלות שאחד הסרביסים שהעלינו שבר את המערכת לפני שמשתמשים יראו את הבעיה, ואנחנו צריכים לראות שדברים עובדים על נתונים אמיתיים ועם כל הסביבה האמיתית שמשתמשים רואים. וכך נולד הקונספט המזעזע של Testing In Production. כתיבת סט בדיקות מקצה לקצה שירוצו באופן אוטומטי עם כל Deployment של כל סרביס, על סביבת הפרודקשן כדי לוודא שלא שברנו כלום.

החסרונות של השיטה ברורים:

  1. הבדיקה יוצרת עוד עומס על השרת, במקום לפנות אותו כדי לעזור למשתמשים אמיתיים.

  2. הבדיקה עלולה בעצמה לשבור משהו בבסיס הנתונים או בשרת.

  3. הבדיקה מגלה את הבעיה מאוחר מדי, אחרי ה Deployment במקום לפניו.

  4. הבדיקה לא יכולה "לרמות", כלומר להכניס נתונים ספציפיים למערכת כדי לקבל תוצאה צפויה.

אבל לצידם יש שני יתרונות חשובים שלא היו לנו בבדיקות בסביבת פיתוח: הראשון הוא האמינות הגבוהה יותר, מאחר ועובדים על נתונים אמיתיים; השני הוא הניתוק המוחלט בין קוד הבדיקות לקוד המערכת. הבדיקות רצות בתור סרביס נפרד ואי אפשר להתבסס על שום ידע פנימי בעת כתיבתן.

מחר בעשר בבוקר אני וגבור סבו נעביר וובינר (באנגלית הפעם, כי גם לי מתחשק לגוון) על כתיבת בדיקות לאתר קיים והרצתן בסביבת פרודקשן. אנחנו מתכננים לקחת את אתר meetup.com, לבנות עבורו תוכנית בדיקות ולממש כמה שנספיק ממנה, וכמובן להריץ את הבדיקות משרת בדיקות נפרד דרך Github Actions. אם בא לכם להצטרף כצופים או לעזור לנו בכתיבה מוזמנים להירשם בקישור: https://code-maven.com/selenium-with-python-live.

הקלטה תפורסם גם כאן וגם ביוטיוב של גבור כמה ימים אחרי המפגש.

נתראה, ינון.