• בלוג
  • הפילוסופיה של יוניקס

הפילוסופיה של יוניקס

21/06/2021

אחד המשפטים המפורסמים מהפילוסופיה של יוניקס הוא "עשו דבר אחד ועשו אותו טוב". המשפט הזה מתיחס לתוכניות יוניקס קטנות ולמאבק המתמיד ב Feature Creep. זה נשמע טוב בתור פילוסופיה אבל הניסיון ליישם את המשפט בחיים האמיתיים מזכיר לנו את הקושי והמורכבות שמסתתרים מאחוריו.

אם לדוגמה החלטת לחפש עבודה חדשה, אז עכשיו בן לילה הוספת עוד דבר לדברים שאת עושה. במקום ללכת בבוקר לעבודה ולהשקיע בלכתוב קוד איכותי, את הולכת בבוקר לעבודה ובין לבין גם עונה לטלפונים ולמיילים ממעסיקים אחרים, משייפת קורות חיים ואולי אפילו מגיעה מאוחר בחלק מהימים כדי להספיק להגיע לראיון במקום אחר בבוקר. מצד שני גם חיפוש העבודה הוא לא אידאלי, במקום ללמוד מבוקר עד ערב לפני ראיון ולבנות פרויקטים שיעזרו לך לבלוט, את מנסה לעשות את הכי טוב שאפשר עם מעט הזמן שנשאר בין המשימות.

אז מה, לעזוב ורק אז לחפש? רק הרעיון מספיק מלחיץ כדי להעביר צמרמורת אצל רוב האנשים, במיוחד אם יש לכם ילדים ומשכנתא. מה אם לא אמצא משהו טוב יותר בזמן? מה אם אתחרט?

לעשות דבר אחד ולעשות אותו טוב זה ניסוח חמוד. הצד השני והאכזרי שלו הוא שבשביל לעשות דבר אחד טוב צריך להגיד "לא" להמון דברים אחרים, לוותר על המון הזדמנויות ולקחת סיכונים שביום רגיל אנחנו לא נהנים לקחת. פיצ'ר קריפ זו בעיה בתכנות וגם בחיים עצמם, ובשני המקרים הפרס למי שמצליח להתמקד שווה את המאמץ.