• בלוג
  • שלוש שאלות (ותשובות) על תקיעות

שלוש שאלות (ותשובות) על תקיעות

אף אחד לא אוהב להרגיש תקוע אבל ההרגשה הזאת היא חלק מהחיים והיא אפילו יכולה לעזור ולדחוף אותנו החוצה ממצבים בעייתיים. בואו נבין איך היא עובדת בעזרת שלוש שאלות ותשובות על תקיעות.

1. מה זה תקוע?

שאלה ראשונה - למה אתה מתכוון כשאתה אומר שאתה "תקוע". נשים לב שהמוח האנושי לא עוצר לרגע. שימו את המוח שלכם מול בעיה והוא יציע אינספור רעיונות לצעד הבא. חלקם הזויים, חלקם יצירתיים, חלקם משעממים, חלקם בנאליים, חלקם ממש הרסניים ולפעמים יהיה גם רעיון מועיל או שניים.

אבל חוץ מרעיונות יש בחיים גם מערכות אילוצים, כמו למשל שצריך להרוויח כסף כדי לקנות אוכל, שצריך לכתוב קוד נקי, שצריך למצוא עבודה חדשה לפני שעוזבים את הקיימת, שצריך למצוא את הפיתרון לבד ולא להסתכל בתשובות או לשאול חבר ושאסור להשתמש בביטויים רגולאריים.

תקוע זה לא אומר "אין לי שום רעיון", אלא "אין לי שום רעיון טוב" או אפילו יותר מדויק "אין לי שום רעיון שמתאים למערכת האילוצים שבחרתי".

ואגב תקוע זה לא רק הבן אדם שמסתכל על העולם ולא יודע מה הדבר הבא שצריך לעשות, אלא גם הבן אדם שעושה המון דברים שלא מקדמים אותו למטרה, ושמתפשר על רעיונות בינוניים כי הרעיון הטוב דורש לשנות את מערכת האילוצים.

2. למה זה קורה?

אנחנו נתקעים תמיד בתוך מערכת אילוצים, ומה שתוקע אותנו הוא לא מחסור ברעיונות אלא עודף אילוצים.

האילוץ למצוא עבודה חדשה לפני שעוזבים עבודה קיימת תוקע. כי כל עוד אתה בעבודה הקיימת אין לך זמן להתכונן לראיונות עבודה, הדרישות שלך גבוהות מדי ואתה לא מוציא מעצמך את המקסימום כדי לקבל את המשרה הבאה.

האילוץ לא לשכפל קוד מכריח אותך לחשוב על אבסטרקציות לא הגיוניות וכך אתה נתקע על בעיה שהיה אפשר לפתור בקלות אם היית מוותר על האילוץ.

3. איך יוצאים מזה

באחד הפרויקטים המדכאים שעבדתי עליהם הייתי תקוע חודשים ארוכים על בעיה בפיתוח לחומרה מסוימת. כל פיתרון שניסיתי ליישם לא עבד בגלל החומרה, וכל ניסיון לשנות את איפיון המוצר לא עבד בגלל המנהלים בפרויקט. הדרך היחידה לצאת מהבוץ היתה בסופו של דבר לעזוב את הפרויקט כולו, כלומר לוותר על אחד האילוצים.

והלקח הזה נכון בכל מקרה שאני יכול לחשוב עליו, אבל יש פה עוד משהו: הרבה פעמים אתה מרגיש קשור לאילוץ, אתה מרגיש שאם תוותר עליו תפסיד משהו מעצמך ולכן אתה נשאר תקוע ומקווה שהנה עוד רגע יגיע איזה רעיון טוב. אבל האמת היא שאחרי שמוותרים על אילוץ ולוקחים צעד קדימה תמיד אפשר ממנו להמשיך לנקודה הבאה ולהחזיר את האילוץ. אם אני חוזר לדוגמה של שכפול קוד, הרבה אנשים ירגישו ששכפול קוד יוצר מערכת קשה יותר לתחזוקה ולכן אנחנו רוצים להימנע ממנו בכל מחיר, למרות שבמציאות הרבה יותר קל ליצור אבסטרקציה חדשה אחרי שרואים את הקוד "הגרוע" עובד.

התנועה קדימה בתוך מערכת אילוצים בהחלט יכולה להיעצר. זה קורה לכולם. החוכמה היא לזהות את המצב בזמן ולוותר על האילוצים הנכונים כדי שנוכל להתקדם.