מאוחר מדי

07/07/2021

פרויקטי לימוד בעולם התוכנה כוללים פחד מובנה: הפחד להגיע מאוחר מדי. גם אם אני מבין "מה" צריך עכשיו ללמוד כדי להתקבל לעבודה, וגם אם אני יודע "איך" צריך ללמוד את זה כדי להתקבל עכשיו לעבודה - עדיין יש בעיה: הלימוד יכול לקחת גם חצי שנה, ובסופה אולי הדבר הזה שלמדתי כבר לא יהיה רלוונטי. אולי נצטרך משהו אחר לגמרי.

קל לשאול "לאן נעלמה jQuery" או "מה קרה ל perl" ולתהות, האם קוברנטס עדיין יהיה רלוונטי בעוד חצי שנה? או React Native? ואפילו אם כן האם הם יהיו רלוונטיים באותו אופן, כלומר האם הגירסה שאני לומד עכשיו תהיה רלוונטית כשאני אגיע לרמה שאני יכול להשתמש בה כדי להרוויח?

אני חושב שהאמת קצת יותר מורכבת.

דברים שלוקח חצי שנה או שנה ללמוד הם בדרך כלל תחומי ידע שלמים. גם אם נראה לך שאתה יודע קצת HTML, האמת היא שבשביל להגיע לרמה מספיק גבוהה ב Front End כדי שתוכל להתפרנס מזה תצטרך כמה חודשי לימוד, במהלכם תלמד הרבה יותר מאשר ספריה ספציפית: אתה תלמד שיטת עבודה ותחום ידע. תלמד לעבוד עם Debugger, לגשת לפרויקט, להתמודד עם בעיות. והניסיון הזה נצבר וממשיך איתנו הלאה. מתכנת שיודע טוב jQuery וכתב כבר jQuery Plugins ילמד ריאקט הרבה יותר מהר מאשר מישהו שהגיע מאפס. ההתקדמות בתוך התחום, אחרי שיש לך את הבסיס, דורשת מעט מאוד השקעה.

גם אם תלמד עכשיו ריאקט חצי שנה ובעוד חצי שנה לא יהיו יותר משרות ריאקט בארץ בכלל, זה עדיין יהיה בסדר. רוב מה שלמדת בחצי שנה הזאת היה איך לעבוד בפריימוורק פיתוח ווב מודרני, ואותם עקרונות יעזרו לך ללמוד Vue או Angular. אפשר לחשוב על זה כמו על גולף: המכה הראשונה צריכה להיות חזקה ולקרב אותנו למקום המתאים, גם אם אחריה תצטרך עוד כמה מכות כדי להיכנס לעבודה על פרויקט אמיתי.

זה לא מאוחר מדי וזה לא יהיה מאוחר מדי. טכנולוגיה ספציפית או כלי ספציפי אולי ימותו, אבל לתחום ידע שלם לוקח הרבה יותר זמן להיעלם.