פרויקט צד

08/08/2021

יש אנשים שכותבים פרויקט צד כדי להרוויח כסף. אני מרוויח כסף כדי שאוכל לבנות פרויקט צד -- מקס רוזן, onlineornot

מקס רוזן אולי לא מרוויח עדיין כסף מ online or not, ואולי לעולם לא ירוויח, אבל כבר בינתיים הוא הספיק לכתוב מוצר פעיל עם לקוחות אמיתיים בסט הטכנולוגיות שהוא בחר, התמודד עם בעיות ביצועים שנבעו מארכיטקטורה לא נכונה ותיקן אותן והגיע ל-4 לקוחות משלמים. בדרך הוא לומד גם על טכנולוגיה, גם על שיווק, גם על כתיבה ועל עוד המון היבטים אחרים של פיתוח מוצרים. אין לי ספק שלא משנה מה יקרה עם online or not בעתיד - מקס כבר קיבל הרבה מעבר למה שהשקיע.

הדרך הנכונה להסתכל על פרויקט צד היא כמו תחביב או פעילות אקסטרה שאנחנו עושים כי זה נותן לנו משהו. לא כסף; משהו אחר. עכשיו אפשר להגיד "אין לי זמן לתחביבים", "יש לי כבר 5 כלבים וחתול שלוקחים לי את כל הזמן הפנוי" או "אני מתכנת כל היום בעבודה ומעדיף תחביבים אחרים". אין שום דבר רע בזה. אבל יש עוד דרכים להסתכל על זה:

  1. בעבודה אני כותב דברים בטכנולוגיה X; פרויקט צד מאפשר לי לגלות טכנולוגיות חדשות.

  2. בגלל שאני אוהב את הכלבים שלי אני נהנה לכתוב מוצרים שמשמחים אותם.

  3. זה בטוח יותר מעניין מעוד בינג' בנטפליקס, ומשום מה כן היה לי זמן לראות את כל הסדרות האחרונות.


תחביב. שם עצם - זכר. עִסּוּק מְסֻיָּם שֶׁאָדָם עוֹסֵק בּוֹ מִתּוֹךְ חִבָּה וְעִנְיָן בִּשְׁעוֹת הַפְּנַאי מֵעֲבוֹדָתוֹ, עִסּוּק שֶׁלֹּא לְשֵׁם פַּרְנָסָה אוֹ רְוָחִים, “הוֹבִּי”: פְּלוֹנִי בַּעַל תַּחְבִּיב שֶׁל אִסּוּף בּוּלִים. הוּא עוֹסֵק בְּצִיּוּר כְּתַחְבִּיב.