• בלוג
  • רעיונות שלא עזרו לי להצליח כפרילאנסר

רעיונות שלא עזרו לי להצליח כפרילאנסר

03/11/2021

בעשר שנים וקצת שאני עובד בתור פרילאנסר ניסיתי די הרבה רעיונות איך לשפר את העסק ובמיוחד איך לעשות יותר מהדברים שאני אוהב. רובם לא עבדו. בשביל שאתם לא תצטרכו לבזבז זמן על אותן שטויות, הנה סיכום של הרעיונות שנראו לי הכי טובים בזמנו אבל בתכל'ס לא עבדו בכלל:

1. לעבוד דרך תיווך

כשאתה מתחיל לעבוד בתור פאילאנסר אתה לא מכיר אף אחד ואף אחד לא מכיר אותך. ולא רק זה, אלא שגם אין לך מושג מה צריך לעשות בשביל להגיע ללקוחות.

באותו זמן הרבה חברות וגם פרילאנסרים אחרים כן יודעים איך להגיע ללקוחות וכן יצרו כבר קשר ויחסי אמון עם לקוחות פוטנציאליים שלך. אותן חברות מציעות עכשיו עיסקה שקשה לסרב לה - אנחנו נחבר אותך ללקוחות שאתה מחפש בתמורה לאחוז מהכסף, ולהבטחה שלא תעבוד עם הלקוחות האלה בעתיד שלא דרכנו.

הבעיה בשיטה הזאת היא שהיא בסך הכל דוחה את הקץ. יום אחד נצטרך ללמוד איך להגיע ללקוחות ואיך לבנות ערוצי שיווק יעילים. עד אז, כל יום שאתה מבזבז בעבודה דרך אותו מתווך זה יום שאתה לא עובד על פיתוח העסק שלך ובניית אותם ערוצי שיווק שיעזרו לך להגיע ללקוחות. יותר גרוע, כל יום שאתה עובד דרך אותם מתווכים אתה רק מחזק את ערוצי השיווק שלהם, בכך שאתה יוצר להם יותר לקוחות מרוצים.

2. להעלות מחיר לפרויקט שאני לא רוצה לקחת

אם הצלחת להתגבר על הפיתוי לעבוד דרך תיווך החבר הבא שצריך לדבר עליו הוא העבודה על פרויקטים שאתה יודע שהם לא נכונים עבורך. זה יכול להיות פרויקט בטכנולוגיה אחרת לגמרי מזו שאתה מכיר (ומזו שאתה רוצה להכיר), פרויקט ארוך או קצר מדי, פרויקט מול לקוחות שאתה יודע שלעולם לא יהיו מרוצים או אלף בעיות פוטנציאליות אחרות. כולנו מקבלים לפעמים טלפונים מלקוחות פוטנציאליים שאנחנו יודעים שלא יקדמו אותנו יותר מדי.

לפעמים מישהו יציע לכם כשמגיע כזה פרויקט להעלות את המחיר, כדי לשקף את חוסר הרצון או את "עלות ההזדמנות" של אותו הפרויקט. לי השיטה הזאת לא עבדה אף פעם: אם הלקוח הסכים למחיר הגבוה הוא בדרך כלל ידרוש ממני הרבה יותר ממה שתכנן בהתחלה והפרויקט רק יהפוך לעוד יותר לא משתלם; אבל אפילו אם הלקוח לא הסכים למחיר הגבוה אנחנו נפרדים בהרגשה רעה כי נתתי לו מחיר כפול מכל ההצעות האחרות שהוא קיבל.

כשיש פרויקט שלא מתאים לכם לעשות הדבר הכי הגון וטוב לעשות זה פשוט להגיד שכרגע זה לא מתאים לכם ואם אפשר לנסות למצוא ללקוח ספק אחר.

3. להוריד מחיר לפרויקט שאני כן רוצה לקחת

גם הצד השני של המשחק עם המחירים לא עבד לי אף פעם. כשניסיתי להוריד מחיר כדי "לקבל" פרויקט שרציתי, גיליתי בסוף שקרה אחד משני דברים: או שההצעה שלי נראתה ללקוח נמוכה מדי ולכן הוא העדיף לעבוד עם ספק אחר; או שהלקוח שמח לקבל את ההצעה הנמוכה ואני נתקעתי עם פרויקט שלא רק שהוא במחיר נמוך, אלא גם כשאותו לקוח ילך להמליץ לחברים הם יצפו לקבל גם אם אותו מחיר נמוך.

אני זוכר מעט מאוד מקרים שהפסדתי פרויקט כי המחיר שהצעתי היה יקר מדי, ובמחשבה לאחור כולם היו לטובה.

4. להתקמצן על הכסף של הלקוח

נניח שלקוח מזמין אותי ליום ייעוץ אצלו בחברה כדי לפתור בעיית ביצועים ביישום ריאקט. אני יכול להגיע באוטובוס (שעה וחצי נסיעה, סיכוי לא רע לאיחור) או במונית (עשרים דקות נסיעה, משאיר זמן לקפה לפני שמתחילים).

הבחירה להגיע במונית ולהוסיף את עלות המונית לעלות יום העבודה היא בחירה טובה יותר גם בשבילי וגם בשביל הלקוח. אני מגיע בזמן ומרוכז יותר, והלקוח מקבל ייעוץ אפקטיבי יותר.

5. לנסות לשכנע אנשים שלא מקשיבים

הרבה פעמים הייתי מגיע לשיחות מכירה עם לקוחות שפשוט לא רוצים לקנות את הדבר הזה שאני רוצה למכור להם. לדוגמה חבר עובד בחברה X שעכשיו בדיוק מחפשת חברת פיתוח שתבנה עבורם יישום לאייפון. החבר יודע שאני די טוב בתכנות ורק התחלתי לעבוד עכשיו כפרילאנסר אז הוא מחבר אותי לבן אדם הרלוונטי באותה חברה.

הבעיה - אותו מקבל החלטות באותה חברה רוצה לעבוד עם חברת פיתוח גדולה ולא עם פרילאנסר כי הוא בטוח שחברות פיתוח גדולות נותנות יחס ושירות טוב יותר.

אני יכול לשבת עם הבן אדם שעות ולהסביר על כל הניסיון שלי ולהראות את כל האפליקציות שבניתי, אבל זה פשוט לא יעזור. אותו מקבל החלטות מגיע עם קונספט מאוד ברור של מה הוא רוצה וזה פשוט לא הדבר שאני נותן.

או - חברה מחפשת פרילאנסר שישב לעשות פרויקט אצלם במשרדים לתקופה של שלושה חודשים ואני כבר עובד על מספר פרויקטים ומעדיף לקחת את הפרויקט לעבוד עליו מהבית בנוסף לדברים האחרים שאני עושה. אני יכול עד מחר להסביר להם שצריך למדוד תפוקה ושאני יכול לבנות להם פיתרון מעולה בלי קשר לאיפה אני יושב, אבל בסוף אם הם נעולים על למצוא פרילאנסר שישב אצלם במשרדים זה פשוט לא יעזור.

הדבר החשוב הוא לקחת את הרעיון הזה צעד קדימה ולראות מראש איזה לקוחות מחפשים דברים אחרים ממה שאתה מסוגל או רוצה לתת. ככל שלומדים לסנן את הפרויקטים האלה יותר מוקדם ככה אנחנו משאירים יותר זמן להתאמץ ולמצוא פרויקטים שכן רלוונטים לנו.

6. לעבוד יותר שעות

ורעיון אחרון שפשוט באופן עקבי לא עבד לי הוא לעבוד יותר שעות. כן, נקודתית אין ספק שאם יש לי פרויקט שבו אני מרוויח X ש"ח לשעה ואני אעבוד כפול שעות בשבוע אז ארוויח כפול באותו שבוע. אבל בראיה מערכתית זה פשוט קשקוש.

בן אדם בלי מקצוע יכול לעבוד כשליח וולט ולהרוויח 50 ש"ח לשעה. אותו בן אדם אחרי שלמד תכנות יכול להרוויח על אותה שעת עבודה 500 ש"ח. כפרילאנסרים, הפוטנציאל שלנו להרוויח יותר לא טמון בלהוסיף עוד שעות עבודה בתור שליחים, אלא בלהפוך לאנשים שמסוגלים לקבל פרויקטים רווחיים יותר.

זאת היתה הרשימה שלי, אם גם אתם עובדים כפרילאנסרים ויש לכם רעיונות שנראו לכם טובים אבל לא באמת עבדו כשניסיתם אותם מוזמנים בחום לשתף בתגובות.