• בלוג
  • שלושה נכסים שאתם יכולים לבנות לבד וכמעט בחינם

שלושה נכסים שאתם יכולים לבנות לבד וכמעט בחינם

19/12/2021

למרות שאני לא אוהב את הסגנון, אי אפשר להתווכח עם הפתגם הישן שאומר שעדיף ללמד בן אדם לדוג מאשר לתת לו דג. המיומנות להשיג אוכל מאפשרת לבן אדם להמשיך להשתמש בה ככל שירצה.

באותו אופן אנחנו חושבים על ההבדל בין נכסים לבין כסף. הכסף ממלא צורך מיידי והנכס יכול לעזור לנו להרוויח עוד ועוד כסף לאורך זמן. חלק מהנכסים של העולם המודרני הם קשים להשגה ויקרים: נדל"ן, תואר אקדמי או מותג חזק, כולם יביאו ערך משמעותי לבעלים שלהם וכל אחד מהם דורש השקעה משמעותית בכסף ובזמן לפני שמתחילים לראות תוצאות.

אבל האינטרנט והכלכלה המודרנית יוצרים גם סוג חדש של נכסים, נכסים שדורשים מעט מאוד השקעה כספית ושכל אחד יכול לבנות לגמרי לבד מהבית. הנה שלוש דוגמאות לנכסים כאלה שאולי לא יהפכו אתכם לעשירים אבל בהחלט יעזרו לייצר חיים יותר נוחים:

1. קשרים

אחד הביטויים היפים ששמעתי בהקשר הזה הוא Connection Economy שבא להסביר שקשרים עם אנשים אחרים הפכו לנכס כלכלי לכל דבר. בעולם האינטרנט אנחנו יכולים ליצור קשרים מקצועיים בעלי משמעות עם כמות עצומה של אנשים, והרבה פעמים אפילו בלי לפגוש אותם פנים אל פנים. פה בארץ המצב אפילו יותר מוצלח כי המרחקים קטנים ויש הרבה קהילות חזקות שמייצרות מפגשים פיזיים לחברים.

רוב האנשים סביבכם מוקפים כל היום באינסוף פירסומות וכבר נהיינו אטומים לרעש שלהן. לעומת זאת רובנו שמחים לקבל המלצה מחבר על מוצר שהוא אהב או על בעל מקצוע שעזר לו. ספציפית בעולם הפיתוח, בניית פרויקט-צד עם עוד אנשים, מפגש בכנס והעברת הרצאה, או אפילו עזרה בקבוצת פייסבוק יכולים לעזור לאנשים להכיר אתכם מקצועית. בעתיד כשהם יצטרכו בעל מקצוע או יחפשו לגייס עובד אתם תקפצו בראש הרשימה.

הדרך הכי טובה לפתח קשרים היא פשוט לעזור מקצועית לאנשים בכל הזדמנות שיש לכם, ולייצר עוד ועוד הזדמנויות כאלה - אם זה ללכת לכנסים, להצטרף לפיתוח של פרויקט קוד פתוח שקרוב ללבכם, להקים מערכת בהתנדבות שתפתור בעיה לארגון שקרוב ללבכם, לעזור בקבוצות פייסבוק וטלגרם, בקיצור לחפש דרכים לעבודה מקצועית עם מעגלים שונים ורחבים של אנשים.

2. מיומנות טכנית

עולם העבודה הופך נישתי ומקצועי יותר ויותר כל שנה והדרישה למפתחים מקצועיים רק גדלה. באותו זמן אין מספיק אנשים שמוכנים להשקיע מספיק בפיתוח המיומנות המקצועית שלהם. כך נוצר מצב שמצד אחד יש המון ג'וניורים שמחפשים עבודה בהייטק ומצד שני יש המון משרות פנויות שחברות לא מצליחות לאייש כי "אין אנשים טובים".

אפשר לדמיין את עובדי ההייטק הפוטנציאלים מסודרים כפירמידה כאשר בתחתית הפירמידה אנחנו מוצאים ג'וניורים ואנשים ללא ניסיון וככל שעולים ברמת המיומנות יש פחות אנשים מתאימים.

השקעה במיומנות באמצעות לימוד קורס, ביצוע פרויקט-צד בטכנולוגיה חדשה, השתתפות בפרויקט קוד-פתוח מרכזי בעולם התוכן שלכם, התמקדות בעולם תוכן ספציפי והיכרות עם כל מה שקורה בו או בכל דרך אחרת תעזור לכם לעלות שלבים בפירמידה. מיומנות טכנית היא נכס, כי היא תאפשר לכם תמיד למצוא עבודה בתנאים שמתאימים לכם.

3. בניית פרויקט SaaS מהבית

נכס שלישי שאתם יכולים לבנות לגמרי לבד (אבל לדעתי הוא הקשה ביותר) הוא מערכת תוכנה שאנשים אחרים יהיו מוכנים לשלם עליה. אתם לא צריכים להתחרות בגוגל או בפייסבוק, מספיק לבחור נישה שאף חברת סטארט-אפ או ענקית טכנולוגיה לא מתעניינת בה, לפתור לאנשים בעיה ספציפית ולהציע מחיר אטרקטיבי.

הספר Start Small Stay Small מציע מסלול חשיבה מאוד טכני לפיתוח פרויקט Saas עבור מתכנתים שרוצים להצליח בכוחות עצמם ואני מאוד ממליץ לקרוא אותו אם זה משהו שמדבר אליכם.

באתר Indie Hackers אפשר למצוא אינסוף סיפורים על פרויקטים קטנים שלא מעט מהם מאפשרים למפתחים שלהם לחיות בכבוד רק מההכנסות מאותו פרויקט.

נכס תוכנה שווה היום לא פחות מכל חנות פיזית, אבל הבניה שלו כמעט לא דורשת השקעה כספית וגם אנשים עובדים יכולים להשקיע בנכס כזה בשעות הפנאי.

יש לכם רעיונות לנכסים נוספים שאנחנו יכולים לפתח לבד מהבית? מוזמנים בחום לשתף בתגובות.