מקום ריק

כשהתחלתי ללמד קורסים הפחד הכי גדול שלי היה לסיים את המצגת לפני הזמן. להספיק את כל החומר של הקורס חמש שעות לפני שהקורס אמור להסתיים, ולהיתקע חמש שעות בלי אף שקף.

ומאחר והמוח האנושי איפה שרואה בעיות מיד ממציא אינסוף פיתרונות, גם המוח שלי החליט שמה שחייבים לעשות הוא לכתוב עוד שקפים. כמה שיותר שקפים. מספיק שקפים ככה שלא משנה כמה מהר אני אדבר בשיעור, כמה מעט שאלות יהיו או כמה מהר כולם יסיימו את התרגילים - תמיד יהיה עוד נושא שאפשר ללמד.

לקח לי זמן להבין שהפיתרון הזה היה יותר גרוע מהבעיה.

כי עכשיו במקום שתלמידים יצאו מהשיעור עם הרגשה טובה שהם הספיקו והבינו הכל, כולם תמיד יצאו עם הרגשה שהם לא הספיקו משהו. לכל אחד היה איזה נושא שהוא מצב במצגת האינסופית שלי שדווקא מאוד עניין אותו, והוא לא הבין למה השיעור נגמר בלי שהספקנו לדבר על הדבר המאוד חשוב הזה.

לימים למדתי שבעיה דומה קיימת גם בתעשיה. מנהלי פיתוח שפוחדים ממתכנתים שיסיימו לפני הזמן (משאב מבוזבז), מרכזים יותר מדי משימות בכל ספרינט ומתעדפים את המשימות, מתוך כוונה ברורה שלא הכל יבוצע, אבל אם כן יהיה יותר זמן עדיף שתהיה לנו תוכנית מאשר שאנשים ישתעממו.

אז בואו נדמיין רגע - מה באמת קורה כשאנשים משתעממים? מה באמת קורה כשאנחנו מרשים לעצמנו לתכנן קצת פחות ממה שאפשר לבצע?

בקורסים עשיתי את הניסוי הזה כמה פעמים והתוצאות הפתיעו לטובה. בין הדברים שקרו:

  1. אנשים שאלו יותר שאלות - פשוט כי הם הרגישו שהאווירה הרגועה יותר מאפשרת את זה (אין שום חומר שהם "אמורים" להספיק)

  2. כשבאמת נשאר זמן פנוי לקראת סוף היום, אנשים העלו נושאים שמעניינים אותם ורצו לשמוע יותר עליהם.

  3. וכן לפעמים גם אנשים הלכו הביתה חצי שעה קודם. לפעמים תלמיד אחד או שניים ניצלו את זה שהכיתה התרוקנה ונשארו לשאול אותי שאלות שרלוונטיות לעבודה הספציפית שלהם.

בעבודה שוטפת של תכנות, אם יש פחות מדי משימות בספרינט אני יכול לדמיין שמתכנתים יכתבו קוד איכותי יותר, שישקיעו יותר זמן בהתמודדות עם תקלות, בתכנות בדיקות נכונות, בכתיבת תיעוד ובפיתוח תשתיות שיאפשרו המשך פיתוח מהיר. אם יש יותר מדי משימות בספרינט, גם אם משימות מסוימות מוגדרות בתיעדוף נמוך, אנחנו נעדיף לסיים כמה שיותר מהמשימות ברשימה גם על חשבון האיכות. ככה המוח האנושי עובד.

נ.ב. אם עשיתם ניסוי כזה בצוות שלכם ונתתם לאנשים יותר חופש פעולה, אשמח לשמוע מה היו התוצאות - מוזמנים לשתף בתגובות פה מתחת לפוסט.