• בלוג
  • בדיקות מחוץ לקופסה

בדיקות מחוץ לקופסה

בדיקות אוטומטיות לקוד מתחברות לרוב עם וידוא נכונות של הקוד ותחושת ביטחון למפתחים ולמנהלים שהמערכת עושה מה שהיא צריכה לעשות. זה נכון לפעמים, אבל הרבה פעמים אנחנו כותבים בדיקות מסיבות נוספות ולא פחות חשובות:

  1. בדיקות כתיעוד - בדיקה יכולה להראות למתכנתים אחרים איך אמורים להשתמש בפונקציה שלי, לפעמים יותר טוב מתיעוד טקסטואלי. יש גם כלים אוטומטיים כמו doctest בעולם של פייתון שיבנו בדיקות אוטומטית על סמך תיעוד (בפורמט מיוחד) שאנחנו כותבים.

  2. בדיקות כדי לחקור קוד חיצוני - קוד בדיקה יכול לעזור לי להריץ בקלות כמה פונקציות מקוד חיצוני - לדוגמה אם אני רוצה ללמוד איך ספריה מסוימת עובדת - במיוחד בסביבות בהן קשה לי לקבל REPL לתוך מערכת עובדת. נכון, אפשר לכתוב סקריפט קטן שיעשה את המחקר, אבל לבדיקה יש ייתרון שהיא תישאר איתי גם בעתיד ותאפשר להמשיך לחקור כשיהיו לי שאלות חדשות.

  3. בדיקות כדי לחשוב על ממשק - אנשי TDD מאוד אוהבים את זה. הרעיון שכשאתה מתחיל לבנות ממשק למחלקה או מודול מסוים זה עוזר לנסות לכתוב קוד שמשתמש בממשק הזה כדי להבין עד כמה הוא נוח. תוכנית בדיקה היא מקום מצוין לעשות משחקים כאלה.

  4. בדיקות כדי לדווח על באג - כי הרבה יותר קל לקבל דיווח עם תוכנית בדיקה מפורטת שמשחזרת את הבאג מאשר תיאור טקסטואלי בג'ירה.

  5. בדיקות כדי לשפר נגישות - ספריות בדיקה כמו testing-library אבל גם סלניום יעבדו טוב יותר אם האתר נגיש, כי ספריית הבדיקה, כמו קורא מסך, צריכה לתקשר עם האלמנטים שעל המסך ורגישה הרבה יותר לקוד מאשר לעיצובים וצבעים. לא פעם קרה לי שהוספתי תווית טקסט או מאפיין aria-label רק בשביל שיהיה לי יותר קל לתפוס אלמנט מסוים בספריית הבדיקה.

  6. בדיקות לפני ריפקטורינג - כי אם אני הולך לארגן מחדש קוד שאחראי על פונקציונאליות מסוימת, אני יכול לפני תחילת העבודה לכתוב כמה בדיקות שיעזרו לי להבין שה Refactoring הסתיים בהצלחה.

  7. בדיקות כדי להזכיר לעצמי פיצ'ר שרציתי לבנות - כי רעיונות טובים יכולים להגיע גם בזמנים לחוצים יותר כשאי אפשר לממש אותם, אבל תמיד אפשר לכתוב בדיקה קטנה שתזכיר לי על מה לעבוד כששוב יהיה זמן.

ההבנה שיש עוד סיבות לכתיבת בדיקות מלבד שמירה על יציבות המערכת עוזרת לנו לתחזק טוב יותר את הבדיקות ולא להרגיש רע כשצריך למחוק בדיקות ישנות. לאורך זמן יחס ידידותי לבדיקות הוא דרך מצוינת לשפר את היציבות של המערכת.