לא למבחן

19/09/2022

״מה עדיף, לעשות שיעורי בית או להצליח במבחן?״

השאלה הזאת יכולה לנקז את כל הטעויות של מערכת החינוך ובמשפט אחד. כי ברור שהמטרה של בתי ספר וגם אוניברסיטאות היא שתעברו את המבחן; ברור ששיעורי הבית הם שם בשביל לעזור לכם להצליח במבחן, אבל לא כולם "צריכים" אותם, וברור שאף אחד לא יבלבל את המוח לתלמיד שמקבל מאיות בכל המבחנים גם אם הוא לא מכין שיעורי בית.

אבל כשמסתכלים על החיים ומה חשוב קל לראות שהמטרה הפוכה:

  1. אף אחד לא יודע מראש לאן כדאי להגיע ואיזו רמת מיומנות נצטרך.

  2. לאנשים שונים יש מטרות שונות.

  3. אנחנו מבלים הרבה יותר זמן ב"שיעורי בית" מאשר ב"מבחנים".

  4. ברוב המקרים ל"כישלון" או"הצלחה" ברגע אחד של מבחן אין השפעה דרמטית על החיים שלנו.

אם נפתח את זה לדוגמה של בן אדם שרוצה להתקבל לעבודה חדשה, קל לראות איך בוגר מערכת החינוך יסתכל על המשימה - ראיון עבודה הוא ה"מבחן", לפני הראיון כדאי לשבת ולהתכונן כמה ימים (או שבועות) בבית, והצלחה או כישלון בראיון הם בעלי פוטנציאל לשנות דרמטית את החיים שלי, כי אולי אגיע לעבודה יותר מעניינת או עם יותר כסף.

או בדוגמה נוספת מתכנתת שמנסה לקבל השקעה לסטארט-אפ שהיא רוצה להקים עשויה להסתכל על הפגישה עם המשקיע כמו מבחן, ולהעביר את הימים או שבועות לפני הפגישה בלי שינה ובתיקוני באגים ב MVP כדי להגיע כמה שיותר מוכנה לדמו.

אבל תפיסת עולם שמתמקדת בשיעורי הבית היתה מובילה אותנו להתנהלות אחרת לגמרי, ולדעתי יותר בריאה:

המתכנת שלא מרוצה מהעבודה שלו ירוויח אם הוא יתחיל עוד היום ללמוד טכנולוגיות חדשות ולהשקיע יותר זמן בתוך יום העבודה בשילוב אותן טכנולוגיות, אם באמצעות הכנסת פרויקטים חדשים לארגון, באמצעות אירגון הרצאות העשרה, או בכתיבת פרויקטי צד. מתכנתים שכבר לוקחים חלק בפיתוח בטכנולוגיות חדשות או פעילים בפרויקטי קוד פתוח מוצאים יותר בקלות הזדמנויות וגם כשמגיעים לראיון הם כבר יכולים לספר על כל העבודה שהם עשו על פרויקטים דומים בעבר. הצלחה או כישלון בראיון עבודה כמעט לא ישפיעו על החיים של אותו מתכנת, שימשיך לעבוד בטכנולוגיה שהוא בוחר בכל מקום בו הוא נמצא.

והמתכנתת שרוצה לבנות סטארט-אפ יכולה לבחור בכיוון של בוטסטרפ ולבנות מוצר שמהיום הראשון אנשים ירצו לשלם עליו. ככל שלחברה יהיו יותר הכנסות השיחה עם המשקיעים מקבלת אופי אחר ולהצלחה או כישלון בגיוס השקעה לא תהיה השפעה דרמטית על עתיד הפרויקט.

ההתנהגות והבחירות שלנו מושפעות מתפיסת העולם שלנו כלומר מאיך שאנחנו חושבים שהעולם עובד. כשאנחנו בטוחים ש"כל דבר הוא מבחן" אנחנו נחפש את המבחנים האלה וננווט לתוך דרכים שבהן באמת כל דבר הוא מבחן. יש אנשים שאוהבים את השיטה הזאת ואם היא מתאימה לכם הרווחתם, אבל שווה לזכור שהיא לא היחידה ואם היא לא מתאימה לכם אפשר להתאמץ ולהחליף.