להתקדם בלי לזוז

07/10/2022

אם אתם תקועים בעבודה עם דד-ליינים לא הגיוניים שלא מאפשרים למידה, בעבודה על מוצר מיושן, בעבודה עם טכנולוגיה שכבר אף אחד לא צריך, בעבודה עם שיטות מיושנות - יש סיכוי טוב שאתם קמים בבוקר או מסיימים את היום בתחושה שזה חייב להשתנות.

אני לא אשכח את התחושה כשלימדתי קורסים ב perl, כשכל שנה היו לי פחות ופחות לקוחות, וכשקורסים וייעוצים התחילו להתבטל. את הלקוחות שלקחו קורס או ייעוץ perl רק בשביל שאעזור להם להמיר את הקוד לשפה אחרת.

במקום אחר ועם הרבה יותר כסף זה היה סטפן אילופ שניסח את האבחנה המפורסמת:

Nokia, our platform is burning.

כשאנחנו נמצאים על פלטפורמה בוערת, כשאנחנו רואים איך כל שנה המיומנות שלנו מחלידה ואנחנו נהיים פחות רלוונטים לשוק העבודה, דווקא מתוך הפחד המוח מאמץ כל מיני התנגדויות לשינוי, למשל "עכשיו זה לא זמן טוב לעזוב כי בדיוק חגים", או "מה אכפת לי להישאר כל עוד משלמים טוב", או אפילו "גם קובול עדיין לא מתה, בטח אסתדר כמו שהסתדרתי עד עכשיו".

הבעיה הגדולה היא שלהישאר במקום לא ממש עוזר, ואנחנו עדיין לא נמצאים במקום שמאפשר לצמוח או להמשיך הלאה. אף אחד לא יקבל אותך לגוגל עם הניסיון הלא רלוונטי והמיומנות המחלידה.

ולכן הפיתרון הפשוט אך קשה ליישום - לגדול איפה שאנחנו נמצאים. זה אומר:

  1. למצוא דרכים להכניס שיטות עבודה מתקדמות לקוד הנוכחי, גם בסתר וגם אם הבוסים לא מרוצים מזה (קן ת'ומפסון פיתח את יוניקס במרתף ואחרי שהפרויקט בוטל). במקרה שלנו אפשר להחליט שעל כל פיצ'ר נוסיף גם בדיקות אוטומטיות או תיעוד טוב, אפשר לנהל את השינויים שלנו על מאגר גיט פרטי, אפשר לכתוב אוטומציות גם אם לא ביקשו מכם.

  2. ללמוד, גם (ובמיוחד) דברים שלא קשורים לעבודה.

  3. לשים לב לדברים שאתם כן אוהבים בעבודה ולעבוד על האושר שלנו ביום יום. ככל שאנחנו יותר מתלהבים מהעבודה, מהאנשים, מהטכנולוגיה או מכל דבר אחר שקשור במוצר, כך יש לנו יותר רצון ואנרגיה רגשית לשנות.

המטרה ב"לגדול איפה שאנחנו נמצאים" היא לא להתחיל מיד לעשות דברים חדשים, אלא ליצור את המרחב שבו נוכל לחקור ולגדול עד שנהיה בנקודת החלטה טובה יותר.

בסיפור שלי עם perl מסלול כזה היה יכול להתמקד באותם לקוחות שדווקא רצו לברוח מ perl. היה אפשר ליצור קורסים ספציפיים של "פייתון למתכנתי פרל", לבנות סטארטרים וספריות תרגום טובות ולגדול יחד עם הלקוחות במקום שבו הייתי כדי לעשות את המעבר יחד עם הלקוחות.

וכן יש סיכוי טוב שזה יבוא על חשבון דברים - כתיבת אוטומציה באה על חשבון דד-ליינים לטווח קצר; מחקר ולימוד לוקחים זמן שגם אותו רוב הזמן אין. אבל חשוב לזכור שברוב מקומות העבודה יש לכם הרבה יותר חופש פעולה ממה שאתם מדמיינים, ובמיוחד במקומות עבודה מיושנים שיודעים שאין להם איך לגייס.

אפשר להתקדם בלי לזוז. ושווה להתאמץ בשביל זה, כי האלטרנטיבה קשה יותר.