• בלוג
  • הפיטורים בטק (או: מה עושים עם הזמן הפנוי)

הפיטורים בטק (או: מה עושים עם הזמן הפנוי)

23/01/2023

רק לפני כמה חודשים היה נדמה שהעולם הוא כמו חנות ממתקים ענקית ואנחנו רק צריכים לבחור איזה סוכריה לפתוח קודם, והנה נהפכה הקערה על פיה וכולם חוששים מהציוץ הבא ואיפה יהיו הפיטורים הבאים. ולמרות שכל אחד היה רוצה לחשוב שהוא "טוב מכדי שיפטרו אותו" המציאות מראה שלא משנה כמה אתם טובים, חברה שסוגרת מוצר לא ממהרת להעביר את האנשים לעבוד על מוצר אחר.

אז בין אם אתם כבר בבית מחכים לימים טובים יותר או עדיין עובדים אבל חוששים, הנה כמה טיפים שיכולים לעזור להעביר את הזמן עד הגאות הבאה-

1. זה זמני

דבר ראשון וחשוב לזכור הוא שעליו וירידות כאלה הן זמניות. היום כולם ממהרים לסגור מוצרים אבל רק לפני שנה כולם גייסו והייתם צריכים להדוף הצעות שכר פסיכיות. כמו שלא צריך להתרגש כשמציעים לך משכורת גבוהה כך כדאי לקחת את הדברים בפרופורציה כשלוקחים אותה. ימים טובים יותר יבואו.

זה גם בסדר לספוג ירידה בשכר או פגיעה בתנאים. כשהשכר יורד בכל התעשיה, קשה לצפות שהחברה הבאה בה תתחילו לעבוד תרצה להציע יותר ממה שהציעו לכם לפני שנה. בכל מקרה עדיף להיות בעשיה ואם יש הזדמנות למשרה מעניינת (גם בשכר יותר נמוך) אני הייתי לוקח.

מה שלא כדאי לעשות זה לטחון ראיונות עבודה ולחפש את הדבר הגדול הבא. בתקופות כאלה הרבה יותר קשה למצוא ולא סביר שעוד ראיונות זה מה שחסר לכם.

2. הפרויקט ההוא שרצית לכתוב

מה כן כדאי לעשות עם הזמן? הדבר הכי חשוב הוא להישאר בעשיה, והדרך הכי קלה לעשות את זה היא לקחת פרויקט שתמיד רציתם לכתוב ולא היה לכם זמן. זו יכולה להיות מערכת אינטרנטית שתעזור לעמותה או ארגון שקרוב ללבכם, יכול להיות כלי שיעזור לכם בתחביב או רעיון שחשבתם עליו בעבודה הקודמת ואף פעם לא היה לכם זמן ליישם.

יום אחד הכסף יחזור לשוק ומישהו ישאל אתכם בראיון מה עשיתם עם הזמן הפנוי. פרויקט טכנולוגי שמשתמש בכלים מתקדמים (בתוך התחום הספציפי שאתם עובדים בו) יכול להיות בדיוק הסיפור שהם יחפשו.

3. הקורס ההוא שרצית לקחת

תמיד רצית להיכנס לעולם ה Front End ולא היה זמן? אולי חלמת על פיתוח יישומי בינה מלאכותית אבל תמיד עזבת את הקורס ההוא בקורסרה אחרי השבוע השני? נו, מי אמר זמן פנוי ולא קיבל?

קורסים מקצועיים הפכו זולים מאוד או אפילו כמעט חינמיים בשנים האחרונות. כבר לא צריך לנסוע לארה"ב או להיכנס לחובות כדי להירשם לאוניברסיטה. הרצאות מוקלטות ותרגולים זמינים אונליין בכל נושא, ואתם צריכים רק למצוא וללמוד. עכשיו עם Chat GPT אפילו לא צריך מורה ואפשר לתת לבינה מלאכותית לענות על רוב השאלות.

4. העסק הקטן שהתכוונת לפתוח

תקופות של משבר הן הזמן הכי טוב לפתוח עסק קטן חדש, שייתן לכם הכנסה צדדית גם בזמן המשבר וגם אחריו. כמתכנתים הדברים המרכזיים שאנחנו יכולים לעשות יהיו:

  1. לבנות ספריית קוד פתוח ולאסוף תרומות מאנשים שאוהבים את הספריה (כפתורי ה"קנו לי קפה" או patreon למיניהם).

  2. לבנות מוצר Saas שתוכלו למכור אליו גישה (כאן יש כמה רעיונות)

  3. לבנות אפליקציית מובייל ולמכור אותה דרך חנויות האפליקציות (כאן יש כמה רעיונות)

הדבר החשוב כמובן הוא לא רק המוצר אלא בחירת השוק, החיבור למי שאולי ירצה לשלם על מוצר כזה והחיפוש אחרי הלקוחות הראשונים. חוויה כזאת יכולה להיות מאוד מועילה ולתת לכם פרספקטיבה טובה יותר איתה תגיעו לתפקיד הבא כשהעולם יחזור לגייס.

אז נכון אף אחד לא אוהב להישאר בבית כל היום ולהסתכל בפחד על חשבון הבנק המתרוקן, אבל עם ניצול נכון של הזמן יש סיכוי לצאת מחוזקים גם מהתקופה הקרובה.