מעקפים

28/01/2023

מה קורה כשיש באג במערכת שאתה לא מצליח למצוא? נכון, כותבים מעקף. מעקף הוא מנגנון שבגדול אומר "אין לי מושג למה הגענו לכאן, אבל אם כבר אתה כאן אז עדיף שתפנה ימינה". אנחנו מגיעים למעקפים דרך התרסקויות או באגים - פונקציה אמורה לקבל מספר ופתאום מופעלת עם מחרוזת ולכן מתרסקת. אחרי שלא הצלחת למצוא שום נתיב בקוד שגורם לפונקציה לקבל מחרוזת הצעד הבא הוא לעדכן את קוד הפונקציה לטפל גם במחרוזות, למשל:

function isInCanvas(x, y) {
    if (typeof x === 'string') {
        x = Number(x);
    }
    if (typeof y === 'string') {
        y = Number(y);
    }

    // check if (x,y) is in the canvas
}

וכן יש שתי בעיות עם מעקפים:

  1. הם מקשים על קריאת הקוד - יום אחד בעוד חודשיים (או שבועיים) כשמישהו יגיע להסתכל על הפונקציה הוא לא יבין למה היא צריכה להתמודד גם עם מחרוזות.

  2. הם מתרבים ויוצרים תרבות של מעקפים - לאורך זמן מנהלים ומתכנתים מתמכרים לרעיון המעקפים ומוסיפים מעקף במקום להשקיע את הזמן בחיפוש הבאג האמיתי, מה שרק מחמיר את הבעיה כי אותו באג יכול להשפיע על עוד מקומות במערכת, ואז גם בהם נצטרך להוסיף מעקפים.

החיים זה לא ספר לימוד וברור שבמערכת אמיתית תצטרכו להכניס יותר ממעקף אחד. כדאי כשאתם עושים את זה להיות ברורים, להוסיף הערה בקוד שמסבירה מה מצב המעקף ומה מצאתם עד עכשיו והרציניים באמת גם יוסיפו ל Backlog ב Jira משימה חדשה להסיר את המעקף, כשיהיה זמן כמובן.