• בלוג
  • נכשלתי במבחן פישינג (או: למה לינקים במייל זה כל כך מסובך)

נכשלתי במבחן פישינג (או: למה לינקים במייל זה כל כך מסובך)

21/02/2023

מייקרוסופט החליטו לעשות לי מבחן פישינג ושלחו לי מייל שמספר לי שחבר שיתף איתי הערות על פרויקט. הכרתי את שם החבר אבל היה נראה לי מוזר שהוא משתף הערות על פרויקט כי אנחנו לא עובדים על אף פרויקט יחד עכשיו, לכן לחצתי על הקישור כדי לראות על מה מדובר והגעתי לדף שמסביר שזה היה רק תרגיל פישינג ובעצם אף אחד לא שיתף איתי כלום.

לקח כמה רגעים להתאושש מהאכזבה, אחריהם ניסיתי לשחזר איך זה קרה ולמה לינקים במייל זה כל כך מסובך. נתחיל באמת הפשוטה - לינקים במייל באמת יכולים להיות מסוכנים. אלה הדברים הרעים המרכזיים שיכולים לקרות כשאנחנו לוחצים על לינק בלי לדעת לאן הוא מוביל:

  1. יש אנשים שפשוט רוצים לדעת שמישהו קורא את המיילים שלהם, כדי שיוכלו לשלוח עוד ועוד מיילים. לחיצה על לינק מאשרת לאותם אנשים שכתובת המייל שלכם אמיתית ואתם אנשים אמיתיים שקוראים דואר בכתובת הזאת.

  2. יש אתרים עם באגים, במיוחד באגים כמו XSS ו CSRF. באג דמיוני כזה יכול לגרום לכם לעשות בלי כוונה פעולה באתר שאתם כבר מחוברים אליו מטאב אחר. לדוגמה נדמיין שאני מחובר לפייפאל שלי מטאב אחר, ובפייפאל יש כפתור ששולח כסף לחבר, אז בגלל באג באתר תוקף יכול לשלוח אליי לינק לדף מיוחד בפייפאל שכשאני אכנס אליו אתר פייפאל יחשוב שלחצתי על כפתור לשליחת כסף לאותו תוקף.

  3. יש באגים בדפדפנים. ברור שאם חברת גוגל או מייקרוסופט ישמעו על באג בדפדפן שלהן הן יפיצו מיד תיקון, אבל הרבה פעמים אתם לא משדרגים גירסה בדפדפן מיד כשהוא מבקש לשדרג, ועוד יותר הרבה פעמים אנשים שומרים בסוד את הבאגים ולא מספרים עליהם ליצרניות הדפדפנים. באג בדפדפן יכול לגרום לדפדפן שלכם להריץ תוכנית זדונית רק בגלל שלחצתם על לינק.

בהתחשב בכל הסכנות האלה אפשר היה לדמיין שנהיה יותר זהירים בלחיצות על לינקים, אבל יש בעיה - לחיצה על לינקים עדיין מהווה חלק מרכזי בעבודה היום יומית שלנו ובאינטרקציה עם המחשב. כמה דוגמאות מתיבת המייל שלי:

  1. הזמנה לשיחות עבודה בזום או בטימס מגיעות למייל, ונכנסים אליהן באמצעות לחיצה על הלינק.

  2. עדכונים על PR בגיטהאב מגיעים למייל עם לינק ל PR.

  3. ניוזלטרים שנשלחים למייל מגיעים מלאים בלינקים, ואנחנו רגילים ללחוץ על לינקים למאמרים שמעניינים אותנו.

  4. אחרי קניה באמזון תקבלו מייל עם פרטי הזמנה ואפשרות ללחוץ על לינק כדי להיכנס לדף ההזמנה שהרגע ביצעתם.

  5. חברות רבות ישלחו חשבונית בתור קובץ מצורף, אבל חברות רבות אחרות ישלחו אותה בתור לינק לקובץ PDF ברשת.

נסו יום אחד לרשום את כל הלינקים שאתם לוחצים עליהם מהמייל ותגלו שזה לא משהו שאפשר לעצור. בנוסף אנחנו יודעים שכתובת מייל שולח היא לא דרך אמינה לאמת את מקור המייל, ומיילים זדוניים יכולים להגיע גם מתיבות דואר של אנשים שאנחנו סומכים עליהם. בנוסף אפילו אם במייל כתוב בפירוש הלינק, הלחיצה עליו יכולה להוביל למקום אחר מזה שכתוב (כי הטקסט של הלינק יכול להיות שונה מכתובת היעד) ולא נראה את זה עד שנלחץ.

אפילו אם ננסה להעתיק את הלינק הצידה ולסרוק אותו בעין לפני שניכנס לאתר זה לא מספיק טוב, כי לינק לאתר זדוני יכול להיראות בדיוק כמו לינק לאתר רגיל, או שהלינק יכיל שגיאת כתיב קטנה שבקריאה רגילה לא נשים לב אליה. וכמובן לינקים באימייל הרבה פעמים שולחים אתכם דרך "לינק מתווך" של חברת הדיוור כדי שיוכלו לדעת מי לחץ על איזה לינק.

פיתרון? אני לא רואה באופק. ברמה הפרקטית העצות הנפוצות עדיין נכונות - לא ללחוץ על לינקים מזרים, לא לפתוח מייל מאנשים שלא מכירים וכו', אבל ברמת האבטחה זה רחוק מ 100%. יש גם לא מעט תוכנות שתפקידן לזהות פישינג או לינקים חשודים, אבל קשה לראות את רובנו עוברים להתקין ולשלם על פיתרונות כאלה. פיתרון ברמת ספק המייל יכול לעזור אבל גם זה לא מושלם כי לינקים מגיעים גם דרך הווטסאפ או טלגרם.