• בלוג
  • בעיות שכבר אין בפיתוח תוכנה

בעיות שכבר אין בפיתוח תוכנה

12/03/2023

אחת הבעיות שלנו כבני אדם היא שאין לנו שום יכולת להעריך דברים טובים. אתה יכול לקטר שבועות על כמה משהו מסוים קשה, על כמה בעיה מסוימת לעולם לא תיפתר, ואז כשזה נפתר אתה שוכח מזה וממשיך בחיים כאילו הבעיה אף פעם לא היתה קיימת.

מצד אחד זה טוב להסתכל תמיד לכיוון הבעיה הבאה כי זה עוזר לנו להתקדם, אבל מצד שני חשוב גם למצוא זמן כדי להעריך את מה שיש ולו רק כדי ללמוד מההצלחות שהיו לנו. וכמובן להיזכר בבעיות שכבר לא קיימות יכול לתת תקווה שנמצא פיתרונות טובים לאותן בעיות שעדיין יש.

אני לא חושב שפיתוח תוכנה הפך יותר קל או יותר קשה עם השנים, אבל זה כן תחום שהשתנה ומשתנה כל הזמן. הנה רשימה חלקית של בעיות שהיו גדולות עד ממש לא מזמן, והיום כבר כמעט לא רלוונטיות:

  1. הפצת תוכנה - לפני 20 שנה היה מאוד קשה לכתוב אפליקציה אחת שתרוץ גם על Windows וגם על Mac. כשהאייפון הראשון יצא אי אפשר היה לדמיין פיתוח מערכת שתרוץ גם על מחשב וגם על טלפון, וכשאנדרואיד התחיל לתפוס תאוצה המצב רק נהיה יותר מבלבל. אבל אז האינטרנט השתלט והגיעו חנויות האפליקציות וכלי ה Cross Platform, ופתאום כל אחד יכול לשבת בבית ולכתוב אפליקציה קטנה שכולם בכל העולם יוכלו להפעיל.

  2. גישה למשאבי מחשוב בענן - שרתי VPS החלו להיות זמינים רק בעשרים השנים האחרונות, כשהמחירים שלהם בתחילת שנות האלפיים היו הרבה יותר גבוהים מהיום, והביצועים הרבה פחות טובים. היום צד השרת של המערכת, בענן או ב VPS יעלה לכם כמעט כלום ויוכל להתמודד טוב עם העומסים של תחילת הדרך.

  3. אבטחת מידע בסיסית - ב 2005 אפשר היה להיכנס לבסיס הנתונים של 90% מהאתרים ברשת עם פירצה מאוד בסיסית שנקראה SQL Injection. ב 2012 אפשר היה לשבור את רוב הרשת עם פירצה שנקראה XSS. טכנולוגיות חדשות הפכו את שתי הפריצות האלה ופריצות פשוטות רבות נוספות ללא רלוונטיות. נכון עדיין יש האקרים ועדיין צריך לאבטח את המוצרים שלנו, אבל הסיכון בפריצה למוצר שלכם (אם כתבתם בפריימוורק מודרני) הוא הרבה יותר נמוך ממה שהיה פעם.

  4. גישה לידע - אינטרנט מהיר ויוטיוב הפכו את הגישה לידע לבעיה פתורה. היום אפילו אוניברסיטאות גדולות כבר לא פוחדות לשתף את כל השיעורים שלהן ברשת ובחינם, כך שאפשר ללמוד מכל מקום ומכל מצב כלכלי.

ועכשיו שזה מאחורינו, מה עוד עוצר אותך?