ציונים

16/04/2023

מסצ'וסס היתה המדינה הראשונה בארה"ב שהעבירה חוק שמחייב הורים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר, וזה קרה ב 1852. בשנים שיבואו ועד 1917 שאר המדינות בארה"ב יעבירו חוקים דומים ויקימו תשתית של בתי ספר לכל הילדים שם. אותם בתי ספר התחילו להשתמש בציונים ובמבחנים סטנדרטיים כדי לתקשר החוצה את ההצלחה של התלמידים.

במובן של ציונים "הצלחה" היא פשוט באיזו מידה התלמיד מצליח לעבור את המבחן. אבל מה שחשוב הוא שהוקמה תשתית שלמה של מערכות סביב אותם ציונים - ציון טוב אפשר להתקבל לאוניברסיטה יוקרתית, וציונים טובים שם למקומות עבודה.

היום, לפחות בתעשיית ההייטק, התשתית הזאת כמעט לא קיימת.

כן, סיום תואר מהטכניון בהצטיינות יתרה פותח הרבה דלתות, אבל רוב האנשים שעובדים בתעשיה אינם בוגרי טכניון עם ממוצע 100. מצאנו דרכים אחרות להתקדם, לדרג ולמדוד הצלחה. דרכים כמו פרופיל גיטהאב טוב, שותפות בפרויקטים קהילתיים ובפרויקטי קוד פתוח ותיק עבודות מושקע.

כשבתי ספר ממשיכים לדרג תלמידים לפי ציונים הם מזיקים פעמיים:

  1. הם גורמים לילדים עם נקודת פתיחה טובה להתאמץ פחות, כי אי אפשר לקבל יותר מ 100.

  2. הם גורמים לילדים שנקודת הפתיחה שלהם פחות טובה לוותר מראש, כי כל פעם שהם התאמצו בעבר הם עדיין לא קיבלו ציון מספיק גבוה.

אין יותר ערך לסקאלת ציונים סטנדרטית המשותפת לכלל התלמידים. במקום זה עלינו למצוא דרכים לעודד ולמדוד התמדה לאורך זמן, יצירתיות, נכונות להתאמץ ולהשקיע, יציאה מאזור הנוחות והתמודדות עם אתגרים עבורם אין תשובה נכונה בספר.