ניהול מוטיבציה

11/04/2023

אם ניהול זמן זו היכולת לפנות זמן כדי להתקדם גם בדברים שחשובים לך, ניהול מוטיבציה תהיה היכולת לתכנן את הפרויקט סביב רמת המוטיבציה לעבודה, ולתכנן מנגנונים שיעזרו לחזק את המוטיבציה או להחליף אותה.

לדוגמה אם החלטתם ללמוד ריאקט תצטרכו לשריין לטובת העניין כמה שעות בשבוע (ניהול זמן), אבל גם תצטרכו לוודא שאתם ממשיכים ללמוד גם כשקשה וגם כשכבר פחות מתחשק. בסבירות גבוהה המוטיבציה שאתם מרגישים בתחילת התהליך תיעלם תוך 3-4 שבועות. ובסבירות גבוהה תצטרכו יותר זמן מזה בשביל ללמוד ריאקט - או כמעט לכל מיומנות אחרת או פרויקט אחר.

הרבה פעמים אנחנו יוצאים לדרך ומקווים לקבל חיזוק למוטיבציה מדברים חיצוניים שיקרו במהלך הפרויקט - לדוגמה אני מתחיל ללמוד ריאקט ומקווה לשלב פיתוח פרויקט יחד עם הלימוד ושההצלחה של הפרויקט תחזק את המוטיבציה שלי להמשך הלימוד. בפועל כשהמוטיבציה נעלמת גם הפרויקט שחלמתי עליו נראה פחות מפתה או שככל שאני לומד יותר אני מבין שהפרויקט בעצם הרבה יותר מדי מסובך וייקח משמעותית יותר זמן ומשאבים ממה שתכננתי, וזה בתורו מוריד את המוטיבציה להמשיך.

ניהול מוטיבציה מוצלח יותר ישאף להוסיף על המוטיבציה רגשות נוספים שיעזרו לנו להתמיד, מתוך הבנה שבשביל לחזק את המוטיבציה צריך קודם כל להמשיך לעבוד. לדוגמה:

  1. לימוד עם חבר או חברה עוזר להתגבר על תקופות של מוטיבציה נמוכה. אנחנו ממשיכים ללמוד עם החבר כי לא נעים לנו להשאיר אותו לבד.

  2. שילוב הלימוד עם פרויקט ללקוח אמיתי (יכול להיות גם בהתנדבות) עוזר להתמיד גם כשהמוטיבציה יורדת, כדי לא לאכזב את הלקוח.

  3. ארגון גיימיפיקציה סביב הלימוד ושילוב פינוקים קטנים בתהליך לדוגמה בסוף כל שבוע של התמדה.

הדבר החשוב הוא ההבנה שמוטיבציה לבד לא מספיקה. המוטיבציה תיעלם עוד שבועיים-שלושה. בשביל להצליח עלינו לבנות מנגנונים שיעזור לנו להתמיד עד שהיא תחזור.