עשר, מאה, אלף

19/07/2023

מישהו הכין רשימה של התורמים הכי גדולים למאגרי גיטהאב ציבוריים מישראל. במקום הראשון ארתור זמרין עם כ 24 אלף תרומות, אחריו בשלישייה הראשונה גאבור סבו עם כעשרת אלפים תרומות וראובן לרנר עם כשמונת אלפים. אילון גליקסברג כבר הגיע למקום העשירי עם 2,852 תרומות וסקוט רוזנברג הגיע למקום המאה עם 653 תרומות. זה לא לינארי. הרבה סולמות עובדים כך.

איך סולם לא לינארי משפיע על המוטיבציה? נחשוב על זה עם דוגמה קצרה.

נניח שהחלטתם שחשוב לכם להגיע למקום גבוה ברשימה כזאת ואתם מתחילים להגיש PR למאגר ציבורי כל יום. אחרי שנה שלחתם 365 תרומות קוד והגעתם למקום 165 ברשימה. זו עליה של 685 מקומות בשנה - קצב מאוד מורגש. בשנה השניה אתם ממשיכים לתקתק עבודה אבל הפעם עליתם רק למקום ה 85, עלייה של 80 מקומות בלבד. זה הרבה אבל ממש לא ה 685 מקומות שעליתם בשנה הראשונה. ובשנה השלישית באותו קצב צפויה לכם עלייה של 30 מקומות בסך הכל, למקום ה 55.

כשמטפסים בצורה לינארית על סולם שאינו לינארי מרגישים תקועים. מרגישים ש"פעם זה היה יותר קל" או "בטח אני עושה משהו לא נכון". הרגשה כזאת יכולה לקלקל לכל אחד את המוטיבציה.

הסיפור מסתבך כשאנחנו נזכרים שגם האחרים מתקדמים כל הזמן, ושהטיפוס שלנו גם הוא אינו לינארי. להגיש PR פעם ביום זה קשה, להתמיד בזה שנה זה מאוד קשה ולהתמיד שלוש שנים נשמע כמו חלום. בחיים האמיתיים כנראה שיהיו הפסקות, יהיו תקופות איטיות, אבל גם יהיו תקופות שתגישו יותר מ PR אחד ביום וככל שתגישו יותר PR-ים תהיו יותר טובים בזה והקצב ישתפר. ברור שגם הטיפוס בסולם אינו לינארי, אבל זה לא תמיד עוזר למוטיבציה, במיוחד בתקופות שההתקדמות היא אפילו יותר איטית מהמסלול הלינארי הדימיוני.

אבל לא צריך להיות מודאגים, כי ברגע שאנחנו רואים את הסולם הלא לינארי ואת השפעתו על המוטיבציה, קל לראות את הפיתרון המתבקש - להסתכל על סולם אחר. אם נצליח למצוא סולם לינארי שיהיה קל יותר לטפס עליו, נוכל להגיע בסוף לאותה נקודה תוך שימור המוטיבציה לאורך הדרך. כך בדוגמת התרומות למאגרי קוד ציבוריים, אם במקום להסתכל על "המקום שלי ברשימה" אני עובר להסתכל על "מספר התרומות ששלחתי" עברתי לטפס על סולם לינארי שמגיע בדיוק לאותה תוצאה.

האתגר - אם רציתי להגיע גבוה ברשימה ואני רואה שאני תקוע על מקום 50, לשנות את הקריטריון ולהחליט שבעצם אני רוצה לתרום בצורה קבועה קוד לפרויקטים ציבוריים יכול להרגיש כמו וויתור. אני כבר שומע את החלק התחרותי במוח צועק "למי בכלל אכפת מהמאגרים, אני רציתי להיות ראשון". מוכר ומטעה, כי להחליף את הקריטריון לא אומר להחליף את המטרה, בסך הכל את הדרך שמובילה אליה.

ונ.ב. אחרון - דוגמת הרשימה יכולה להרגיש טפשית, עד שרואים שבעצם הרבה סולמות בחיים המקצועיים עובדים כך, לדוגמה:

  1. כפרילאנס קל להסתכל על כמה לקוחות יש לי או כמה כסף נכנס, אבל שני אלה סולמות שלא קל להתקדם בהם. סולם יותר ספציפי שמשקף את הדברים המיוחדים שאתם רוצים לעשות עוזר להתקדם ולאורך זמן לשפר גם את שורת הרווח.

  2. כמתכנת קל להסתכל על כמה מהר אני מצליח לבנות פיצ'ר חדש, או כמה מהר אני מצליח לפתור באג, אפילו שאלה סולמות שקשה מאוד להתקדם בהם. קריטריונים מקצועיים יותר ספציפיים ולינאריים יכולים לעזור לי להתקדם ולצאת מהרגשת ה"תקיעות".