• בלוג
  • כמה פחדים אמיתיים מ WEI

כמה פחדים אמיתיים מ WEI

17/08/2023

משמעות ראשי התיבות WEI היא Web Environment Integrity. זהו API שנתמך כבר בכרום אבל עדיין לא סטנדרטי שמטרתו לוודא בצד השרת שהדפדפן שפונה לקבל את התוכן הוא דפדפן "אותנטי".

אפשר לחשוב על WEI בתור Captcha משודרג - משתמש גולש לאתר, האתר דורש מהדפדפן להוכיח שהוא בן אדם שמשתמש בדפדפן "רגיל", הדפדפן פונה לשרת אימות עם ה URL אותו הוא רוצה למשוך, מקבל טוקן ומשתמש בטוקן כדי לחזור לשרת המקורי ולקבל את התוכן.

ההבדל המרכזי בין מנגנון זה לבין Captcha הוא שבדרך כלל Captcha חוסם רק מביצוע פעולות באתר, ו WEI יחסום בכל פניה לתוכן.

אלה הפחדים המרכזיים של מפתחים והקהילה מ API זה:

  1. חסימת מתחרים - אם חברת דפדפנים אחת (אה לא אמרתי? ה API הוצע ונדחף על ידי גוגל) יכולה להחליט אם דפדפן מסוים הוא "אותנטי" כדי לגשת לתוכן, הם יוכלו לחסום דפדפנים מתחרים או להשתמש בכח שלהם כדי לקבוע איזה יכולות דפדפן חייב לממש.

  2. אוטומציה - הכנסת תקן WEI תהפוך פרויקטי תחביב וגם פרויקטים יותר גדולים שמתבססים על אוטומציה להרבה יותר קשים. זאת בעצם חסימה מוחלטת של כל אפשרות ל Web Scraping.

  3. פרטיות - איך השרת של גוגל ידע אם אתה בן אדם שגולש דרך דפדפן אמיתי? האם נתוני שימוש או נתונים התנהגותיים כלשהם ישודרו מהדפדפן לשרת האימות? האם תהיה לנו שליטה על הנתונים שנשלחים?

  4. תוספים לדפדפן - האם תוספים לדפדפן יוכלו למשוך מידע מאתרים? או לחסום מידע מאתרים? איך כל העסק ישפיע על עולם פיתוח התוספים?

ברמה האישית אוטומציה של עולם הווב היתה תמיד אחת הסיבות שלי לבחירה בעולם זה. היכולת לבנות כלים קטנים שעוזרים לי בלי לבקש רשות מאף אחד היא בבסיס של החופש שלי היה כל כך חשוב בעת גלישה ברשת. יהיה מאוד חבל להיפרד מחופש זה בגלל שגוגל החליטו שהחופש שלי פוגע להם בהכנסות מפירסומות. כרגע מוזילה עדיין מסרבים לממש את התקן. נמשיך לעקוב ונקווה לטוב.