לימוד לא לינארי

21/10/2023

לימוד לינארי זה מה שקורה בכיתה - גם ברמת השיעור וגם ברמת השנה. לימוד לינארי זה לשבת ולהקשיב למסלול שמישהו אחר בנה בשבילך, לפתור בכל שלב את התרגילים שילמדו אותך את המיומנות של אותו שלב ומתישהו להצליח לחבר את כל הנקודות כדי לבנות מוצר.

בלימוד לינארי לא צריך לחשוב מה הדבר הבא שצריך לעשות. מספיק להיכנס לכיתה או ללחוץ Play על הוידאו הבא. גם אין פערי ידע (לפחות בתיאוריה). אם סיימת שלב קיבלת גם את כל המיומנות של אותו השלב דרך הקשבה לשיעור ופיתרון תרגילים. ואפילו אם לא מבינים משהו, כל מה שצריך לעשות זה לדפדף אחורה בספר או לצפות בסרטי וידאו קודמים שוב כדי לחזק את היסודות ואז אפשר יהיה להמשיך.

גם מורים שבונים שיעורים בצורה לינארית יגלו שהחיים שלהם לא מאוד מסובכים. נכון צריך לשבור את הראש ולבחור מה ללמד ובאיזה סדר, אבל אחרי מספיק פעמים שתלמדו משהו אתם תגלו שאפשר לעשות אופטימיזציה לחווית הלמידה ואפשר לבנות מסלול לינארי שידבר לאנשים.

אז איפה בכל זאת הבעיה? שני אתגרים-

  1. הראשון הוא שאנחנו לא לומדים כך. מאוד קשה לבני אדם ללמוד משהו באמצעות "בניה מלמטה" של שכבות כמו שבונים בניין. הלימוד האנושי הוא ספיראלי, וכל פעם שאנחנו מגלים פיסות מידע חדשות אנחנו מחברים את הידע החדש לדברים שאנחנו יודעים, ודרך הידע החדש מגלים דברים חדשים על השכבות שכביכול למדנו. פה באתר אני פוגש לא מעט אנשים שמסיימים קורס וידאו ואחרי כמה חודשים של עבודה וניסיון חוזרים לצפות בו פעם נוספת ומגלים דברים חדשים לגמרי.

  2. והאתגר השני הוא שהמציאות לא בנויה בצורה לינארית. יש פשוט יותר מדי חומר, יותר מדי דברים ללמוד וכל ניסיון ללמוד את הכל מההתחלה בצורה מסודרת חייב לדלג על נושאים חשובים רק בשביל להגיע לאיזושהי מיומנות בעלת ערך.

אם אתם רוצים לשפר את אפקטיביות הלמידה שלכם, נסו להחליף את הלימוד הלינארי בלימוד ספיראלי, כלומר התחילו בלימוד מהיר ממש דרך דפדוף בכמה דוגמאות, לאחר מכן בנו כמה דברים קטנים (ממה שאתם מצליחים) עם מה שלמדתם ואז חזרו לסיבוב נוסף בו תתעמקו באותן דוגמאות עליהן עברתם בחטף ואת התיאוריה מאחוריהן. בעזרת הידע החדש תוכלו לשפר את הקוד שכתבתם וכך המשיכו בסבבים, כולל הרחבה של הלופ מדי פעם כדי להכיר דוגמאות חדשות וטכניקות חדשות לשימוש באותה טכנולוגיה.