לא נראה כמו Ajax

הביטוי Ajax הוא בכלל קיצור של Asynchronous JavaScript and XML. עכשיו אפשר לשאול, מה קשור XML? אנחנו ב 2024, אבל אני כותב את זה בשביל להזכיר איך דברים משתנים כל הזמן. ה Ajax קשור ל XML כי כשדפדפנים רק התחילו לפנות לשרתים אחרי שעמוד HTML נטען הם השתמשו בממשק שנקרא XMLHttpRequest, שבכלל היה חלק מחבילה של XML (אפילו שדרך הממשק הזה הם קיבלו את התשובה ב JSON). לימים כולם עברו להשתמש בממשק fetch שבכלל לא כולל את המילה XML בשביל לבנות את אותם מנגנונים.

עם גירסה 14 של next.js הקונספט של Ajax שוב משתנה. הפעם מספיק להפעיל await מתוך קוד טיפול באירוע כדי לשלוח הודעה לשרת, לקבל תשובה ולפענח אותה. שימו לב לקוד הבא בצד הלקוח:

async function handleInput(ev: FormEvent<HTMLInputElement>) {
  if (ev.target) {
    const input = ev.target as HTMLInputElement;
    const text = input.value;
    const options = await search(text);
    setOptions(options);
  }
} 

ולקוד שמתאים לו בצד השרת:

export async function search(what: string) {
  if (what.length < 3) {
    return []
  } else {
    return sentences.filter(s => s.toLowerCase().includes(what))
  }
}

יש פה כמה דברים מדהימים:

  1. אין בשום מקום הגדרה של Endpoint. כל החיבור בין הלקוח לשרת ויצירת ה REST API קרה אוטומטית. כל כך התרגלנו שאנחנו צריכים לחשוב על ממשקים ששכחנו שהרבה פעמים אנחנו בונים את הממשק רק בשביל אפליקציה אחת, ויהיה יותר קל לעבוד עם ממשק שבונה את עצמו.

  2. אין צורך לכתוב את הקריאה ל fetch. לא צריך לבנות RTK Query או React Query או שום דבר. הפרמטרים עוברים כמו העברת פרמטרים רגילה ב JavaScript.

האם זה העתיד? לאפליקציות מסוימות בהחלט כן. הבעיה היחידה שעדיין נשארה היא שאין ל next מנגנון טוב לעדכן React Server Components אחרי שינויים בשרת, מה שאומר שאנחנו עדיין צריכים לשמור Client Side State בהרבה אפליקציות. אני מקווה בעתיד הקרוב לראות גם את זה נפתר עם מנגנון Subscriptions אוטומטי ואז נוכל רשמית להיפרד מ Redux וחבריו.

נ.ב. רוצים לראות את הקוד הזה בפעולה? זה הלינק:

https://next-search-demo.vercel.app/

נסו לכתוב בתיבה java, כדי לראות את אחד המשפטים. יש 15. כשיימאס לכם לנחש תוכלו לראות את כולם יחד עם קוד המערכת בגיטהאב כאן:

https://github.com/ynonp/next-search-demo