• בלוג
  • חזרה לבית הספר. כיף. לימודי תכנות. AI.

חזרה לבית הספר. כיף. לימודי תכנות. AI.

01/09/2025

הרבה נושאים היום לכבוד היום הראשון ללימודים. ננסה לחבר אותם יחד. יותר שאלות מתשובות היום אבל אולי זו התקופה.

1. חזרה ללימודים

אני זוכר את הכאב בכף היד בסוף יום לימודים. אני זוכר את עצמי יושב בכיתה, מקשיב וכותב. בית הספר נוצר כדי ללמד אנשים מגיל צעיר "איך עושים דברים כאן", איך להקשיב לסמכות, איך לעשות דברים גם אם אתה לא מבין את המטרה שלהם, מה זה ידע ואיך ידע עובר ממבוגר לצעיר, מחכם לתלמיד, ממורה לילד.

זה לא קיים יותר.

מורה שרוצה להצליח היום צריך להיות יותר מעניין מ ChatGPT. צריך להשקיע במוטיבציה וצריך לדחוף את התלמידים שלו ללמוד. חומר הלימוד זמין לכולם. בתי ספר מנסים להסתגל ולתת לתלמידים לכתוב עבודות ולחקור בעצמם. לפעמים זה עובד, לרוב לא. המורים בעצמם לא מבינים מה חשוב וכיוון הידע התהפך. הילדים יודעים להשתמש בכלי AI טוב יותר מהמורים שלהם. הילדים יודעים לתת ל AI לכתוב את העבודה בשבילם. הילדים מבינים איך לרמות את המערכת כי הם מבינים שהמערכת מרמה אותם.

האתגר של בתי ספר הוא לחזור למנטרה הבסיסית, ללמד את הצעירים "איך עושים דברים כאן". לא בסיסמה אלא בכל הרבדים של המערכת. אנחנו רחוקים שנות אור משם.

2. לימודי תכנות

תקופה ארוכה האתגר בלימודי תכנות היה שתוכנות נהיו מסובכות מדי. אין לילד דרך לכתוב משחק טטריס שהוא יהנה לשחק בו כי הוא התרגל לשחק פורטנייט. הפער גדול מדי. ואז הגיע AI.

עכשיו אותו ילד יכול ללכת ל base44 ולבנות "משהו". זה יכול להיות משחק סנייק או טטריס או תוכנת ציור או אתר לבית הספר או מערכת דף קשר לכיתה. אבל גם אם איכשהו הצלחת לכתוב משחק שכיף לשחק בו עדיין לא למדת כלום על תכנות. קראתי סקירה של מתכנת צעיר שמספר שהוא לומד תכנות כבר שלושה חודשים ומצליח לבנות מערכות ווב ב Django בעזרת AI ומרגיש שהוא מבין את כל הקוד שכתוב שם ויכול קצת לשנות דברים, אבל לא יודע איך להתחיל משהו מאפס ומבקש עצות. האם זה צעד ראשון נכון ללימודי תכנות? אני לא בטוח.

אם בתי ספר צריכים ללמד "איך עושים דברים כאן" אז בתי ספר לתכנות צריכים להתמקד בחשיבה, בהבנת מערכות מורכבות, באלגוריתמים, בארכיטקטורה. בבניית סטנדרט של הבנה שבאמת מתאים לרמת ההבנה הנדרשת ממפתחים לעתיד. תקופה ארוכה שכנענו מתכנתים צעירים שאפשר לכתוב מערכות "מהר" ו"בקלות" עם הפריימוורק הנכון. דחפנו כלים של תכנות ויזואלי כדי להבין עקרונות של תכנות תוך כדי בניית דברים יפים או כיפיים. אולי הגיע הזמן להפריד, לשים לב שאפשר לבנות מוצרי תוכנה מדהימים עם AI אבל כדי ללמוד תכנות כדאי להתחיל מרעיונות פשוטים ולחבר אותם לדברים גדולים יותר. אולי אנחנו צריכים לחזור ל Lisp.

3. בינה מלאכותית

"לא מאמינים לי? תשאלו את ה Chat"

כל שיחה על בינה מלאכותית היא הטעיה. מודל שפה גדול לא "חושב". המידע שהוא מדפיס לא אמין ולא תמיד קוהרנטי. לשאול את הצ'ט זו המלצה טובה כמו ללכת לקרוא בקפה. אני מאמין במדע בגלל שרעיונות מורכבים בנויים על בסיס רעיונות פשוטים יותר, בגלל הוכחות וטיעונים והסברים ופרדיגמות. אני מאמין ב ChatGPT כי הוא כותב את "התשובות הנכונות". אבל מה שוות התשובות הנכונות בלי המבנה שהוביל לגילויין? ומה אני מלמד תלמיד בית ספר כשאני אומר לו לשאול את ה Chat?

בתי ספר צריכים ללמד ילדים צעירים "איך עושים דברים כאן". במקום זה אנחנו מרדדים את השיח ומנסים ללמד אותם איך לעבור מבחן שאף אחד לא צריך. הורים, בואו ננצל את היום הראשון ללימודים ונדבר עם הילדים על מהפכת המידע, על זמינות הידע, על ההבדל בין עובדות לדעות, על החובה לחפש את האמת, להטיל ספק, לגבש דעה, לחבר רעיונות פשוטים לתיאוריות מורכבות. נדבר על איך מודל שפה גדול עובד, מאיפה ה Chat לוקח את המידע, מי אימן את ה Chat. נראה להם איך ניסוח שונה של השאלה יכול לייצר תשובה שונה לגמרי.

הם היו צריכים לקרוא לזה "מכונת יצירת טקסטים".