• בלוג
  • IRC היא דרך התקשורת המועדפת בפרויקטי קוד פתוח גם ב 2015

IRC היא דרך התקשורת המועדפת בפרויקטי קוד פתוח גם ב 2015

פוסט זה כולל טיפ קצר על כלי עבודה בסביבת Linux. בשביל ללמוד יותר על עבודה בסביבת Linux ו Unix אני ממליץ לכם לבדוק את קורס Linux שיש לנו כאן באתר. הקורס כולל מעל 50 שיעורי וידאו והמון תרגול מעשי ומתאים גם למתחילים.
 

אולי חשבתם שכמו הטוקשואו, כמו נאפסטר, סודה קלאב גם ה IRC יעבור אבל האמת שפרוטוקול התקשורת הוותיק עדיין רלוונטי והוא עדיין הדרך הטובה ביותר לדבר עם אנשים בתחום הקוד הפתוח. לטובת מי שלא מכיר או הספיק לשכוח, בואו ניקח כמה דקות להזכר במירק ולראות מה עושים אתו היום.

1. קצת היסטוריה

ב 1988 מהנדס פיני בשם יארקו אויקארינן ניסח פרוטוקול לשיחה מרובת משתתפים ברשת שנקרא Internet Relay Chat, או בקיצור IRC. הפרוטוקול פשוט למימוש ומבוסס על הודעות טקסט פשוט הנשלחות מהלקוחות לשרת ובין שרתים.

במהלך השנים הבאות שרתי IRC הותקנו באוניברסיטאות ברחבי העולם ושימשו בעיקר לפטפוטי סרק בסגנון טוויטר של היום. הפריצה הראשונה של IRC למיינסטרים היתה ב 1991 עת שימשה הרשת להעברת דיווחים חיים ממלחמת המפרץ, דיווחים שעדיין שמורים בארכיון למי שירצה להיזכר איך נשמעו האזעקות בתל אביב.

שרתי IRC מקובצים יחד ברשתות וכל רשת מורכבת ממגוון חדרי שיחה. הרשת החשובה לעניינינו נקראת Freenode. היא הוקמה ב 1998 ומרכזת מעל 40,000 חדרי שיחה המוקדשים לפרויקטי קוד פתוח שונים. הרשת irc.perl.org מרכזת את כל השיחות הקשורות לפרויקטים בשפת פרל.

כיום כמעט לכל פרויקט קוד פתוח יש חדר שיחה פעיל ב Freenode שם אפשר למצוא את מפתחי הפרויקט ולרוב המוני מתכנתים נוספים שמשתמשים בקוד וישמחו לסייע, להתווכח או סתם לפטפט.

2. איך מתחברים

קיווי הוא לקוח IRC מבוסס ווב. באתר הפרויקט:
https://kiwiirc.com/client

תקבלו מסך התחברות נאה עם אפשרות להקליד כתובת שרת IRC או לבחור מתוך הרשימה. בחרו את Freenode, בחרו כינוי ולחצו Start. התוצאה נראית בערך כך:

kiwi irc screenshot

כדי להכנס לערוץ שיחה מסוים הקלידו:

/j #channel-name

למשל בשביל להכנס לערוץ השיחה של ריאקט:

/j #reactjs

בשביל ערוץ השיחה של angular:

/j #angularjs

ובשביל ערוץ השיחה על vim:

/j #vim

 

3. IRC בחיי היום יום

דרך העבודה המומלצת עם IRC היא להשאיר אותו פתוח כל הזמן, ולעבור מדי פעם על ההודעות. זכרו שכך רוב המשוחחים שם מתנהלים לכן אל תתרגשו אם אתם שואלים שאלה ולא מקבלים תשובה דקות ארוכות. אולי בעוד מספר שעות מישהו שמתעניין יראה את השאלה שלכם ויגיב. ואולי לא.

דרך עבודה נוחה היא להתקין תוכנה IRC ייעודית שתשאר כל הזמן פתוחה. כך אתם לא תלויים בדפדפן ובטאבים שאתם משאירים פתוחים.

הקסצ׳ט היא לקוח IRC הזמין לכל מערכות ההפעלה וירוץ בשקט על המחשב בחלון משלו. מוזמנים להוריד מהקישור:
https://hexchat.github.io/downloads.html