• בלוג
  • ארבע טעויות שיבריחו את הצופים מהקורסים הדיגיטליים שלכם

ארבע טעויות שיבריחו את הצופים מהקורסים הדיגיטליים שלכם

כבר שלוש שנים שאני מפתח קורסים דיגיטליים ועוזר לחברים בפיתוח קורסים שלהם. את הקורס הראשון כתבתי בלי לדעת דבר על מכירת מוצרים דיגיטליים, על הדרכה אונליין או על העולם המופלא של הקלטות והפרטים הטכניים סביבו. מיותר לציין שהספקתי לעשות כמעט כל טעות שאתם יכולים לדמיין. בכל מקרה אלה לדעתי ארבע הטעויות הכי גדולות שעשיתי. כותב אותן כאן כדי שאתם לא תצטרכו.

1. היעדר סקר שוק

הטעות הכי גדולה בפיתוח קורס דיגיטלי הוא לפתח קורס שנראה לכם מדליק במקום קורס שנראה לאנשים מדליק. בתחום התכנות יש די הרבה נושאים ״חמים״ שאנשים רוצים ללמוד אותם, ויש גם די הרבה נושאים שימשיכו להיות מעניינים שנים קדימה.

מצד שני לאורך השנים למדתי שיש די הרבה נושאים שמעניינים רק אותי, או שהאנשים האחרים שכן מתעניינים בהם פשוט לא יקנו שום דבר על הנושא. פרל6 היא דוגמא מעולה: היא שפה חדשה ומעולה עם המון יכולות. אבל היא עדיין לא תפסה (וכנראה לעולם לא תתפוס), ולכן אני יכול עד מחר לעוף על פרל6 ולהקליט עליה קורסים, אבל אף אחד לא יקשיב להם.

אגב גם כאן באתר קורס JavaScript Unit Testing הוא בעיניי סופר מעניין, אבל כנראה שהאנשים היחידים שמתעניינים בנושא הם אלה שכבר יודעים את מה שלומדים בקורס, ולכן אפשר לספור את האנשים שראו את הקורס על אצבעות יד אחת.

לעומת זאת קורס על נושא מעניין ימשוך אנשים שיראו אותו, ישאלו שאלות ויעירו הערות שבתגובה אליהן אתם תוכלו לשפר את הקורס כל הזמן. קורס Python באתר הוא דוגמא לקורס כזה.

איך תדעו איזה נושאים מעניינים את הלקוחות שלכם? יש שמעבירים סקר קצר, יש שבונים עמוד נחיתה ומנסים לאסוף לידים גם לפני שמכינים את הקורס. לי יש את הבלוג. כתבות שמושכות תשומת לב ומביאות תנועת חיפוש הן אינדיקציה טובה שנושא הפוסט רלוונטי לאנשים ואולי כדאי להכין עליו קורס.

2. איכות הקלטה ועריכה

הקורס הראשון שהקלטתי נשמע זוועה. ולי אגב לקח המון זמן להתחיל לשמוע את זה. כשאנחנו מקשיבים להקלטה של עצמנו אנחנו משוחדים, אנחנו כבר יודעים מה הולך להיות ומבינים את מה שהבן אדם (אני) מנסה להגיד. זה הופך את הלמידה להרבה יותר קלה.

אבל כשאנשים אחרים מקשיבים כל הד, כל שיעול, כל רעש חיצוני עשויים להפריע. הריכוז נפגע ואז הם לא מבינים מה רציתם. הם מאבדים ריכוז ובסוף גם סוגרים את הסרט.

שבו כמה שעות עם איש מקצוע. למדו להשתמש בתוכנות העריכה בצורה נכונה, איך עובד מיקרופון ובאיזה מיקרופון כדאי להשתמש. למדו לערוך החוצה את הקטעים שלא תורמים לרצף. והכי חשוב למדו להקשיב. להקשיב לקול של עצמכם כאילו אתם תלמיד חדש שבא ללמוד את הנושא, ונסו למצוא את המקומות שתלמיד כזה יאבד ריכוז.

3. נושאים שמתיישנים מהר

לא כל נושא שמעניין אנשים מתאים לקורס דיגיטלי. אחת הבעיות בתכנות (אבל בטח זה קיים בעוד תחומים) זה נושאים שמתיישנים מהר. נסו להקליט קורס על אנגולר2, ולפני שסיימתם להכין את רשימת הנושאים כבר צריך להתאים את הקורס לאנגולר4, שתוך שניה מתחלף ל-5. גם אם יש מעט מאוד שהשתנה בין הגרסאות, עדיין יש סיכוי שתצטרכו להקליט חלקים גדולים מהקורס עם כל גירסא.

לדעתי נושא שאחרי חצי שנה או אפילו שנה מפסיק להיות רלוונטי לא שווה את ההשקעה בבניית קורס דיגיטלי. כמובן ככל שהנושא ממשיך להיות מעניין ליותר זמן, או לחלופין ככל שאתם יותר טובים ומקליטים את הקורס מהר יותר זה כן יכול להשתלם כלכלית. אבל מבחינת הכיף שבלהשקיע ולבנות משהו בעיניי יש תחושה של החמצה כשדברים מתיישנים מהר.

כאן באתר יש קורס בנושא React שכל שנה אני מקליט אותו מחדש, ובאמת בקרוב יגיע הזמן הזה של השנה שוב. הסיבה שכל שנה יוצאת גירסא חדשה של הספריה בעקבותיה שיטות העבודה והתכנים של הגירסא הקודמת נשמעים מיושנים.

4. אורך הקורס

בנושא אורך הקורס יש שתי טעויות שאפשר לעשות: הקורס יכול להיות ארוך מדי או קצר מדי. בשני המקרים כולם מפסידים.

קורס קצר מדי הוא קורס שתלמידים לא רוצים לקנות או שמרגישים מרומים אחרי שקנו. בתור מרצים אנחנו יודעים שזו לא תגובה הגיונית, ושתלמידים אמורים להיות שמחים כשהם מבינים משהו מסובך בפחות זמן. יש את הבדיחה הישנה על הבן אדם שבא לרופא שיניים ואחרי עשר דקות של טיפול הרופא אומר לו ״סיימתי. אתה יכול לשלם עכשיו״, וכשהלקוח מתבאס לשלם מאות שקלים על עשר דקות טיפול הרופא מציע להמשיך לחפור לו בשיניים עוד שעה.

אבל ברצינות ברור שאפשר להסביר משהו בצורה גרועה שתיקח לתלמיד הרבה זמן להבין ואפשר את אותו דבר להסביר בצורה יותר מדויקת ושאנשים יבינו יותר מהר. ויחד עם זאת מי שמשלם 1,500 ש״ח לקורס דיגיטלי ומקבל 28 דקות תוכן יתבאס ובצדק.

הצד השני הוא לא יותר טוב. מרצים טובים שלא רוצים שתלמידים יתבאסו נכנסים למלכודת של הקלטת קורסים ארוכים מדי, ונוצרת תחרות מוזרה למי יש את הקורס הכי אורך. רק חפשו קורס ביודמי ותראו שם קורסים של 12-14 שעות וידאו בכיף. הבעיה בקורס ארוך זה שתלמידים לא מסיימים אותו, וכך אתם לא מצליחים להעביר את המסר שרציתם להעביר.

חשוב לחדד את הנקודה הזאת- קורס דיגיטלי, כמו קורס רגיל, כמו הרצאה, וכמו פוסט בבלוג, תפקידו להעביר מסר מסוים. להסביר נקודה מסוימת או נושא מסוים. להציג עמדה. תלמיד שמבצע את הקורס צריך לעבור שינוי במהלך הקורס, לחשוב על משהו אחרת.

לקחתי פעם קורס דיגיטלי על הקלטה באולפן ביתי. הקורס היה מעולה כי הוא עזר לי לראות (ובעיקר לשמוע) דברים שקודם לא שמעתי. זה גרם לי להסתכל אחרת על הקורסים שאני בונה ולבנות קורסים טובים יותר.

לעומתו בקורס דיגיטלי אחר שלקחתי בנושא Ruby On Rails הצלחתי להגיע בקושי לרבע הדרך לפני שהפסקתי להקשיב. למרות שהנושא היה חשוב לי, ולמרות שהיה לי הרבה מה ללמוד. הסיבה המרכזית: הקורס היה ארוך מדי.

הקפידו לעשות קורסים שאנשים לא ירגישו פראיירים אחרי שקונים אותם, אבל גם יצליחו להגיע לשיעור האחרון. לדעתי שעתיים וידאו זה אידאלי.