למה זה טוב?

06/03/2018

שאלה שחוזרת בקורסים על טכנולוגיה היא ״למה זה טוב?״ או ״במה הטכנולוגיה הזו טובה יותר מהשניה?״. במה Python טובה יותר מ perl ? במה לינוקס טובה יותר מ Windows? במה React טובה יותר מ Angular? ברוב המקרים זאת השאלה הלא נכונה והיא באה מהמקום הלא נכון.

זאת לא השאלה הנכונה כי הזמן היחיד שיש טעם לעשות בדיקה כזו היא לפני שמחליטים על טכנולוגיה לפרויקט. ברוב מוחלט של המקרים מי ששואל את השאלה כבר נמצא במצב שצריך ללמוד את הטכנולוגיה הזו (כי זה מה שהולך היום בשוק, כי זה מה שבחרו עבורכם, כי יש פרויקט שצריך לתחזק וכו׳). לכן השאלה הנכונה היא מה יעזור לי ללמוד את הטכנולוגיה הזו שאני צריך כמה שיותר מהר.

והיא באה מהמקום הלא נכון כי קשה לשכנע את עצמך ללמוד משהו כשלא רואים את הערך שלו, אבל בטכנולוגיות כמעט תמיד צריך להשתמש די הרבה זמן כדי לראות את הערך, במיוחד כשמשווים למשהו שאתם כבר מכירים טוב.

אם מישהו יספר לכם שרידאקס יפתור לכם את כל הבעיות ומהר מאוד אחרי שתתחילו ללמוד את זה תראו שזה לא פותר לכם בעיות אלא דוקא מוסיף לכם המון בעיות חדשות, אז יש סיכוי טוב שתקחו צעד אחורה בלימוד.

במקום זה עדיף להתאמן על ללמוד טכנולוגיות שלא רואים את הערך המיידי שלהן: תלמד רידאקס כי דן אברמוב עושה רושם של אדם די חכם וזה יעזור להיכנס לראש שלו. תלמדי ריילס כי זה עזר ל AirBnb, לפייבר ולגיטהאב. תלמד Mojolicious בגלל השם המצחיק. גם אחרי שבועיים כשתראה שמוג׳ולישס לא פותר לך את כל הבעיות הוא יישאר עם השם המצחיק ואתה תוכל להמשיך להתעמק וללמוד.

את הערך האמיתי של הטכנולוגיה ממילא תגלו רק אחרי שתכירו אותה לעומק. עד אז עדיף להשאיר בצד את השאלה מתי נשתמש בה.