• בלוג
  • איך להגיב לשאלה שאת כבר מכירה בראיון עבודה?

איך להגיב לשאלה שאת כבר מכירה בראיון עבודה?

הגעת לראיון עבודה כולך התרגשות, עוברים את שלב ההיכרות והספרי על עצמך ונכנסים לשאלות הטכניות, ולא להאמין אבל את השאלה הראשונה בדיוק באותן מילים כבר שמעת בראיון בשבוע שעבר. מה עושים? מה אומרים? ואיך להגיב?

אז נתחיל עם מה לא לעשות וכאן יש שני קצוות- לא כדאי להתעלם. אם תענו תוך שניה וחצי על שאלה שהמראיין חשב שאמורה לקחת לכם כמה דקות של מחשבה זה מעורר חשד. חוץ מזה ששאלות בראיונות עבודה הרבה פעמים מכוונות כדי לראות את צורת החשיבה וההתמודדות שלכם עם אתגרים, ואז אם אתם מגיעים ישר לתשובה הנכונה אתם מדלגים על החלק החשוב.

מצד שני גם לא כדאי לזלזל. משפט כמו "עזוב אחי כבר שאלו אותי את זה שבוע שעבר" נותן הרגשה שאתם חושבים על הראיון בתור סוג של חידון וגם כאן אתם מפסידים הזדמנות לעשות רושם טוב. בדיוק בגלל שאתם מכירים את השאלה אני חושב שתרצו לדבר עליה.

לכן הגישה שלי היא כן להתיחס לנושא ולעשות מאמץ להעלות את רמת הדיון. משפט כמו "איזה כיף שאתה שואל את זה! בדיוק התכוננתי על הנושא הזה השבוע" הוא נקודת פתיחה טובה. אחרי זה אפשר להמשיך עם התשובה לשאלה המקורית (אותה את כבר יודעת) ולנצל את ההזדמנות להעלות עוד התלבטויות והתעמקויות לגבי נושא זה.

דוגמא? יאללה בשמחה-

המראיין: מהי בעיית N+1 בעת שליפת נתונים מ DB, ואיך היית מתמודד איתה?

מרואיין: איזה כיף ששאלת את זה, בדיוק עברתי על זה כשהתכוננתי לשיחה היום. הבעיה קורית כשאנחנו רוצים לטעון מידע מבסיס הנתונים אבל משתמשים בשאילתה נפרדת לכל רשומה (N רשומות מייצרות N שאילתות, פלוס שאילתה אחת ראשונית ששולפת את מזהי הרשומות שאנחנו צריכים). הבעיה אופיינית במערכות עם ORM. [ממשיך לספר על דרכי ההתמודדות] ואז שואל, אגב אצלכם בחברה אתם משתמשים בכלים אוטומטיים לזהות בעיות כאלה? איך אתם מוודאים שמתכנתים לא יגרמו לבעיית ביצועים מסוג זה?

כשאתם מתיחסים לראיון בתור חידון טריוויה אתם מייצרים דינמיקה שקשה לצאת ממנה טוב. הרבה יותר משתלם להתיחס לראיון בתור הזדמנות לדבר לעומק על נושאים תיאורטיים ועל איך הם באים לידי ביטוי בעבודה היום יומית. דווקא אם התכוננתם על שאלה ואתם יודעים את הבסיס שלה זה נותן לכם את הכלים לכוון את השיחה לשם.