• בלוג
  • טיפ קצר: בואו נגדיר קבועים ב Node.JS

טיפ קצר: בואו נגדיר קבועים ב Node.JS

פוסט זה מכיל טיפ קצר על עבודה עם Node.JS. כדי ללמוד Node.JS הרבה יותר לעומק אני ממליץ לכם לבדוק את קורס Node.JS כאן באתר. הקורס כולל עשרות שיעורי וידאו מוקלטים והמון תרגול שילוו אתכם מהצעד הראשון בעבודה עם Node.JS ועד הנושאים המתקדמים.

הפקודה const מגדירה ערך בתור קבוע נכון? אז למה כל כך מסובך להשתמש בה נכון ב Node, ואיך אפשר להגדיר קבוע שקבצים בכל התוכנית יכירו אותו?

נתחיל עם מה שעובד - כל עוד אנחנו בקובץ יחיד אפשר להשתמש ב const כדי לתת שם לערך קבוע:

const MESSAGE_SIZE = 48;

ומכאן ועד סוף הקובץ לא משנה מה תעשו השם MESSAGE_SIZE תמיד יתייחס למספר הקבוע 48. אבל העסק מסתבך מהר מאוד כשאנחנו רוצים לשתף מידע בין מספר קבצים. נניח שהקובץ utils.js מגדיר הפעם את הקבוע ומייצא אותו:

// utils.js
const MESSAGE_SIZE = 48;
exports.MESSAGE_SIZE = MESSAGE_SIZE;

והקובץ app.js מייבא את הקבוע:

const { MESSAGE_SIZE } = require('./utils');
console.log(MESSAGE_SIZE);

זה עבד לא רע והדפיס 48, אבל הולך להישבר די בקלות. נסו לכתוב במקום את הקוד הבא ב app.js:

const utils = require('./utils');
utils.MESSAGE_SIZE = 999;

console.log(utils.MESSAGE_SIZE);

הקוד ידפיס 999 וגם כל קובץ אחר שיטען את הקבוע מ utils יקבל עכשיו את הערך 999. מסתבר שברגע שאנחנו עוברים להשתמש במנגנון ה exports מה שאנחנו בעצם מייצאים הוא אוביקט. המילה const לא מונעת שינויים בשדות של האוביקט וכך כל מי שרוצה יכול לשנות את ה"קבועים" שלנו.

מה אפשר לעשות? אז אומנם const לא תעזור לשמור על שדות של אוביקטים משינויים, אבל Object.freeze דווקא כן. אם נפעיל אותה לפני ה export נוכל לקבל קבועים של ממש.

החליפו את תוכן הקובץ utils.js עם הקוד הבא:

module.exports = Object.freeze({
  MESSAGE_SIZE: 48,
});

ועכשיו בלי לשנות את app אפשר להריץ אותו שוב ולקבל את ערך הקבוע 48. מספר זה לא ישתנה לא משנה מה נכתוב בקבצים שטוענים אותו.