• בלוג
  • מהי Callback Function ולמה שבכלל יהיה לכם אכפת ממנה?

מהי Callback Function ולמה שבכלל יהיה לכם אכפת ממנה?

פוסט זה כולל טיפ קצר בנושא פיתוח Front End. אם אתם רוצים ללמוד יותר לעומק על פיתוח Front End מהבסיס ועד הנושאים המתקדמים תשמחו לשמוע שבניתי קורס וידאו מקיף בנושא זה הכולל מעל 50 שיעורי וידאו והמון תרגול מעשי.
למידע נוסף והצטרפות לקורס בקרו בדף קורס Front End באתר.
 

״רוצה לכתוב לי את זה כאן?״ ״לא עזוב זה ארוך... אתקשר אליך בערב״

בדיוק כמו השיחה הדימיונית שלמעלה, מנגנון Callback Function נועד לטפל במצבים שאנחנו רוצים לקבל מידע אבל ייקח זמן עד שהמידע הזה יהיה מוכן. זה יכול להיות בגלל שזה ארוך וייקח עכשיו הרבה זמן לכתוב את זה, או אפילו בגלל שהאירוע עליו אנחנו רוצים לקבל את המידע עדיין לא התרחש.

פונקציית תזכורת היא פונקציה שאנחנו כותבים במקום אחד ושולחים למקום אחר. קוד במקום האחר יעשה עבודה מורכבת או יחכה למשהו, וכשהתוצאה תהיה מוכנה הוא יפעיל את הפונקציה שנתתי לו. מאחר ואני כותב את הפונקציה, אני יכול להחליט מה עושים בה - וכך אנחנו מייצרים תיאום בין שני חלקים בקוד שרצים בזמנים שונים.

נראה את זה בדוגמא כדי לחבר את התיאוריה לקוד. אחד מקטעי הקוד הראשונים שנתקלים בהם כשמתחילים ללמוד תכנות JavaScript הוא קטע קוד שמטפל בלחיצה על כפתור. לדוגמא הקוד הבא ב jQuery ישנה את הטקסט בתיבה כל פעם שלוחצים על הכפתור:

בואו נפרק את זה כדי לראות את המבנה:

function myCallbackFunction() {
  $('p').text('Thanks!');
}

$('button').on('click', myCallbackFunction);

התוצאה זהה לחלוטין אבל עכשיו יש פה כמה דברים שקל יותר לראות:

  1. הפונקציה on מקבלת שני פרמטרים: הראשון הוא שם האירוע והשני הוא ה Callback Function. אפשר לחשוב על זה כאילו בהפעלת הפונקציה on ביקשנו מידע - וזה באמת יהיה נכון. ביקשנו לדעת מי לחץ על הכפתור. הבעיה היחידה היא שאף אחד עדיין לא לחץ על הכפתור. לכן אני מעביר את פונקציית ה״צלצל אליי בערב״, או בשמה המקצועי את ה Callback Function. כשמישהו ילחץ על הכפתור הפונקציה on תתעורר ותפעיל את פונקציית ה Callback שלי.

  2. הכתיב של הפרמטר השני ל on הוא שם הפונקציה בלי סוגריים עגולים אחריה. זאת הדרך ב JavaScript להעביר פונקציה לפונקציה אחרת.

דוגמא נוספת היא בקשת Ajax - שם לא מדובר על אירוע שיקרה בעתיד הרחוק שעדיין אין מידע לגביו, אלא מידע שכביכול זמין כאן ועכשיו, אבל עדיין למחשב שלנו ייקח זמן להביא אותו. שימו לב לקודפן הבא:

והנה הקוד המפורק מתוכו:

function myCallback(data) {
  $('pre').html(JSON.stringify(data));
}

$.get('https://swapi.co/api/people/1', myCallback);

ושוב אותו מבנה - הפונקציה $.get היא שאחראית על הבאת המידע, אבל אם נסתכל על ערך ההחזר שלה נראה שם תוצאה ריקה. המידע עדיין לא הגיע. הפרמטר השני לפונקציה הוא ה Callback Function, והפונקציה באופן אוטומטי תפעיל אותו כשהתוצאה שלה תהיה מוכנה.

אגב גם אתם יכולים לכתוב פונקציות שמקבלות Callback Functions ומפעילות אותן, ואפילו די בקלות. נניח שאתם כותבים פונקציה שקוראת מידע מהרשת על דמות ממלחמת הכוכבים ואתם רוצים להחזיר את צבע השיער של הדמות לפי מזהה הדמות. הפונקציה עשויה להיראות כך:

function getHairColor(id) {
  function myCallback(data) {
    $('pre').html(data.hair_color);
  }

  $.get(`https://swapi.co/api/people/${id}`, myCallback);
}

זה עובד כי הפונקציה כותבת את צבע השיער ל HTML. אבל מה אם נרצה לקחת את זה צעד קדימה? מה אם נרצה שהפונקציה תחזיר את צבע השיער? אולי לכתוב קוד שנראה ככה:

const hairColor = getHairColor(1);
alert("Luke's hair color is ", hairColor);

אני מקווה שעכשיו אתם כבר רואים שזה לא הולך לעבוד. הפונקציה getHairColor מחזירה את הערך לפני שהיא סיימה לקבל את המידע ב Ajax. בשביל להציג את צבע השיער מבחוץ אנחנו צריכים לשנות את המבנה שלה כך שהיא תקבל Callback Function. בדיוק כמו on. בדיוק כמו get.

הנה דרך אחת בה זה יכול לעבוד:

function getHairColor(id, fn) {
  function myCallback(data) {
    fn(data.hair_color);
  }

  $.get(`https://swapi.co/api/people/${id}`, myCallback);
}

getHairColor(1, function(hairColor) {
  alert(hairColor);
});

נ.ב. בשנים האחרונות נוספו לשפת JavaScript מספר פיצ'רים שמקצרים את הכתיב שראיתם, הבולט ביניהם הוא async/await. אני מאוד ממליץ ללמוד עליהם ולהשתמש בהם כשאתם יכולים. המטרה שלי כאן היתה להראות את הבסיס עליו אותם מנגנונים עומדים, כי רק עם הבנה טובה של הבסיס אפשר להבין ולהשתמש נכון במנגנונים המורכבים יותר.