ללמוד איך ללמוד

06/11/2019

בכל האינטרנט אנשים ישמחו לשתף טיפים "איך לרתק את הקהל", "איך להעביר הרצאה כמו ב Ted" ו"עשרה דברים שאף פעם לא סיפרו לכם על עמידה מול קהל". וזה טוב ומועיל וגם אני פעם כתבתי כאלה. היום אני חושב שהדגש צריך להיות במקום אחר.

אז הנה הקשבתי לא מזמן לוובינר של קואצ'רית שאני אוהב, ותוך כדי הקשבה ניצלתי את הזמן לעשות כלים, לארגן את הבית, להעביר מטאטא ואז קצת מיילים מהירים ועוד כמה הודעות בווטסאפ בין לבין. בקיצור הוובינר נגמר ונשאר לי ממנו מעט מאוד. דווקא בגלל שלימודים הפכו למשהו כל כך לא מחייב שאפשר לעשות תוך כדי דברים אחרים, אנחנו מצפים שאם רק נשים את הפודקסט או ה Audiobook באוזניות זה יספיק כדי לקלוט את המסר. ספוילר: זה לא. לפחות בשבילי זה לא עובד.

מה כן עובד? הנה הרשימה שלי, תרגישו חופשי להוסיף בתגובות:

  1. לשבת מקדימה - כל כך הרבה פעמים אני נכנס ללמד קורס ורואה איך אנשים מסתדרים, נמשכים למקומות שהם רגילים אליהם. אחדים נמשכים לאמצע, אחרים נמשכים לשורה הראשונה ואחרים לאחרונה. תקופה ארוכה אני הייתי עם היושבים ביציע, לא מתחייב, מתלבט. היום אם כבר השקעתי את הזמן להיכנס להרצאה אני אשב שורה ראשונה, עדיף באמצע.

  2. לשאול שאלות - זה עובד גם בוובינר וגם בהרצאה אמיתית. מרצים אוהבים שאנשים מעורבים כי זה נותן לנו את האישור שמישהו מקשיב לנו ואנחנו לא מדברים שטויות לעצמנו. במיוחד בוובינר שם אי אפשר אפילו לראות את הפרצופים. אבל יותר חשוב, כשאני משתתף בוובינר ושואל שאלות תוך כדי אני מתאמץ לחשוב ולהתרכז כדי לשאול שאלות טובות, מה שעוזר לי להבין טוב יותר את החומר בעצמי.

  3. לכתוב - לכתוב את הנקודות החשובות, לכתוב לעצמי שאלות, לכתוב למה זה דומה ולמה זה לא דומה, אפילו לקשקש קצת ליד. לתת לחומר לחלחל דרך עשיה פיזית.

  4. לבדוק בעצמי - כמעט בכל הרצאה טכנית שאני שומע היום אני מנסה במקביל על המכונה שלי את רוב הדברים שהמרצה מראה. קודם כל כי זה נותן לי סיכום טוב של ההרצאה וכמובן הניסוי תוך כדי עוזר לי להתרכז במה שחשוב ולזהות את השאלות הנכונות לשאול.

  5. להתכונן לפני - מיטאפ אומר שמחר יש מפגש של OWASP ישראל. הצצה קטנה באג'נדה מספיקה כדי לראות שהולכים לדבר שם על ASVS 4.0. לפני שבאים למפגש כדאי לקרוא כמה שאפשר על הגירסא: מה היא הוסיפה, איזה בעיות באה לפתור. ככל שמגיעים להרצאה עם יותר חומר רקע אפשר להתרכז יותר, לשאול שאלות טובות יותר ולקחת חלק בדיון - מה שמגביר את ההנאה והאפקטיביות.

אין טעם לבזבז זמן על לימודים "ליד" או "על הדרך". ממילא יש כל כך הרבה מה ללמוד ואף פעם לא נכסה את הכל. עדיף לעשות את המאמץ וכשיושבים ללמוד לתת את הנשמה - גם אם זה אומר ללמוד פחות דברים.