כמה זה עולה לנו?

אנחנו די טובים בהערכת עלות ותמורה כשקונים עגבניות בסופר, אבל כשעוברים לתוכנות הסיפור מסתבך.

האם וובסטורם שווה יותר מ Sublime Text כי הוא עולה 59$ בשנה וסאבליים 80$ לשלוש שנים? האם בייסקמפ שווה יותר או פחות מג'ירה? וזה עוד החלק הקל כי המחיר הוא בדולרים.

החלק הקשה באמת הוא להעריך כמה עולה לי להוסיף ספריית קוד או להשתמש בתוכנה חינמית. אף אחד לא יספר לכם כמה "עולה" להשתמש ב Redux לעומת MobX, או ב vim לעומת emacs. אין לנו מושג כמה זמן ייקח לך או לצוות שלך להבין את הכלי, האם תשתמשו בו נכון או האם הוא רק יסבך אתכם יותר. בשביל להבין אם כלי מסוים שווה לי אני צריך להיות מסוגל לענות כמה הוא בכלל עולה, ובספריות קוד פתוח התשובה מאוד מורכבת.

שתי דוגמאות מהחיים-

צוות שהתחיל להשתמש ב Redux כדי לבנות אפליקציה אבל לא הבין לגמרי איך הדברים מתחברים ובנה מוצר שמדלג על כל אופטימיזציות ה Immutable של הספריות. המוצר עובד לאט ועכשיו צריך לזרוק את כל הקוד ולהתחיל לשכתב.

או צוות אחר שהוסיף ספריית JavaScript קטנה בשביל להציג טבלאות יפות עם אפשרות למיון, ובלי לשים לב גרם לכל הדפים שלהם להיטען לאט יותר וכך פגע ביחס ההמרה של האתר.

בשני המקרים אם היינו יודעים מראש את המחיר אין סיכוי שהיינו מוכנים לשלם אותו בשביל התמורה הקטנה שקיבלנו. אבל קצת כמו בקניית מדפסת, מחיר הקטלוג הנמוך שכנע אותנו לקנות מוצר שהמחיר האמיתי שלו הרבה יותר גבוה.

גם הערכת מחיר זו מיומנות וגם על זה אפשר להתאמן. למעוניינים קחו לעצמכם תרגיל וכל פעם שאתם מוסיפים ספריה חדשה נסו לרשום את כל ההשפעות שיכולות להיות לספריה זו על המוצר שלכם, והערכה שלכם לכמה זמן ייקח לכם להיות פרודוקטיביים עם הספריה. כשדברים עובדים כמו שצריך חיזרו לדף וסמנו כמה קרובים הייתם למספרים האמיתיים.