• בלוג
  • אבולוציה או רבולוציה

אבולוציה או רבולוציה

רבולוציה (מהפיכה בעברית) קורית כשטכנולוגיה חדשה משנה את כל מה שהיה לפניה וזורקת לפח את העולם הישן, ואבולוציה היא מה שקורה כשטכנולוגיה חדשה מוסיפה עוד קומה למבנה שאנחנו מכירים. בעבודה בתוכנה אנחנו נתקלים כל הזמן בשתי התופעות וכל אחת פותחת סוג אחר של הזדמנויות.

מהפיכה היא מה שקרה ב 2008 כשפיתוח יישומי אייפון שינה את כל מה שידענו על פיתוח מובייל. מפתחי מובייל מסוימים הצליחו לשרוד את השינוי אבל רבים אחרים עברו לכתוב קוד במקומות אחרים, והמון מפתחים שאף פעם לא היה להם שום ניסיון במובייל נכנסו לכתוב יישומי אייפון ושינו את העולם.

מהפיכה דומה קרתה רק כמה שנים מאוחר יותר בעולם פיתוח ווב, כשטכניקות JavaScript מתקדמות קיבלו תמיכה מובנית בדפדפנים. מפתחי ווב וותיקים מצאו את עצמם מחוץ למשחק והמוני מפתחים חדשים שהגיעו מעולמות אחרים השתלטו על המגרש.

מהפיכה היא גם מה שקרה (בקנה מידה קטן בהרבה) כש Swift ו Kotlin החליפו את Objective C ו Java בתור שפות התכנות המרכזיות למכשירי אייפון ואנדרואיד. השפות החדשות פתחו את הדלת למפתחים חדשים להיכנס, והניסיון של המפתחים הוותיקים נראה פתאום פחות מרשים.

מה שיפה שאחרי כל מהפיכה כזאת הטכנולוגיה ממשיכה להתפתח בצורה של אבולוציה: גירסה חדשה של iOS לא משנה את כל מה שידענו על פיתוח Objective C, אלא מוסיפה יכולות חדשות באותו עולם תוכן.

לזרוק הכל ולהתחיל מחדש זו דרך טובה להכניס מפתחים חדשים לתחום קפוא, והמשך פיתוח והוספת יכולות הדרגתית זה מנגנון שעוזר לוותיקים להרוויח יותר מהניסיון שלהם. כשאני מחפש לגייס מתכנת ריילס היום, כמה שנות ניסיון יש לבן אדם זה מדד מאוד מאוד חשוב. ריילס היא פריימוורק ענקית שגדלה באבולוציה ולכן אין סיכוי שמי שעלה על הרכבת הזאת לפני שנה הצליח ללמוד מספיק ריילס בשביל להיות מועיל. לעומתה בפריימוורק כמו Vue, שבדיוק עברה שיכתוב וגירסה 3 שלה שוחררה רק בשבועות האחרונים, אפשר בהחלט להיות מועיל אחרי כמה חודשים של ניסיון.

כלל אצבע פשוט כשאנחנו באים ללמוד טכנולוגיות חדשות ורוצים להיות מועילים איתן: ככל שהטכנולוגיה בשוק יותר זמן וגדלה בצורה אבולוציונית כך ייקח משמעותית יותר זמן ללמוד אותה לרמה טובה. לכן כבר בתחילת הלימוד כשאתם בונים לעצמכם תוכנית עבודה שימו לב מתי היתה המהפכה האחרונה שם וכמה זמן הטכנולוגיה גדלה באבולוציה. הזמן הכי טוב להיכנס לטכנולוגיה חדשה הוא כמה שיותר קרוב למהפיכה, בהנחה שאתם יודעים שהמהפיכה הולכת להצליח (וכן יש סימנים - למשל אם יש חברה גדולה שמקדמת את זה או שמדובר ב Rewrite של פריימוורק מוכר).