• בלוג
  • איך להריץ סקריפט כל פעם שהלפטופ מתחבר או מתנתק מהחשמל ב Ubuntu

איך להריץ סקריפט כל פעם שהלפטופ מתחבר או מתנתק מהחשמל ב Ubuntu

פוסט זה כולל טיפ קצר על כלי עבודה בסביבת Linux. בשביל ללמוד יותר על עבודה בסביבת Linux ו Unix אני ממליץ לכם לבדוק את קורס Linux שיש לנו כאן באתר. הקורס כולל מעל 50 שיעורי וידאו והמון תרגול מעשי ומתאים גם למתחילים.
 

מאז שעברתי ללינוקס גיליתי שזמן הסוללה של הלפטופ תלוי בהמון המון דברים ושאפשר עם שינויים קטנים לקבל הרבה יותר שעות מחשב גם כשאין חשמל בסביבה. צריך רק לזכור להפסיק את הגיבוי, להוריד את בהירות המסך, להאט קצת את המעבד, לבטל תהליכי רקע מיותרים ולקוות לטוב. אומנם Ubuntu לא יעשה בשבילכם יותר מדי בגיזרת שימור חיי הסוללה אבל קל מאוד (אם יודעים איפה לחפש) להוסיף סקריפטים שלנו שיקראו כל פעם שהמחשב מתחבר או מתנתק מהחשמל והם כבר יטפלו בסגירת תהליכים זוללי סוללה.

בשביל להריץ סקריפטים בעת חיבור או ניתוק מהחשמל נצטרך להתקין את החבילה pm-utils וגם לעדכן מספר הגדרות. נתחיל בהתקנה:

$ sudo apt-get install pm-utils

חבילת pm-utils כוללת שתי פקודות מעניינות. הראשונה מכניסה אותנו למצב חיסכון בחשמל:

sudo pm-powersave true

והשניה חוזרת למצב עבודה רגיל:

sudo pm-powersave false

פקודות אלה מחפשות סקריפטים בתוך תיקיית /etc/pm/power.d ויריצו את כל הסקריפטים שם לפי סדר, כשכל סקריפט מופעל עם הפרמטר true או false (הפרמטר true מציין כניסה למצב חיסכון בחשמל, false מציין יציאה ממצב זה).

עד לפה הכל טוב ויפה אבל רובנו לא הולכים לזכור כל פעם שאנחנו מנתקים את המחשב מהחשמל גם להריץ את הסקריפט של pm-powersave ולכן צריך עוד שינוי קטן כדי שמנגנון זה ירוץ אוטומטית בעת ניתוק או חיבור המחשב לחשמל. אחרי חיפוש קצר ברשת מצאתי שדרך קלה לעשות את זה היא להוסיף udev rule. בתור מנהל מערכת ניצור את הקובץ /etc/udev/rules.d/99-powersave.rules ובתוכו נכתוב:

SUBSYSTEM=="power_supply", ATTR{online}=="0", RUN+="/usr/sbin/pm-powersave true"
SUBSYSTEM=="power_supply", ATTR{online}=="1", RUN+="/usr/sbin/pm-powersave false"

לאחר מכן הפעילו את הפקודה הבאה כדי לרענן את כללי ה udev:

udevadm control --reload-rules && udevadm trigger

וצרו את הסקריפטים שאתם צריכים בתיקיית /etc/pm/power.d. כל סקריפט שתיצרו שם יופעל אוטומטית כשהמערכת נכנסת למצב חיסכון בחשמל או יוצאת ממנו. בדף התיעוד על ניהול צריכת חשמל תוכלו למצוא דוגמאות לסקריפטים כאלה וכלים שיעזרו לכם לצמצם את צריכת החשמל של המחשב כשהוא לא מחובר לקיר.