• בלוג
  • דוקר: מה שלא צריך לדעת

דוקר: מה שלא צריך לדעת

פוסט זה כולל טיפ קצר על Docker. אם אתם רוצים ללמוד יותר לעומק על פיתוח עם Docker, Docker Compose או Kubernetes תשמחו לשמוע שבניתי קורס וידאו מקיף בנושא זה.
למידע נוסף והצטרפות לקורס בקרו בדף קורס Docker כאן באתר.
 

הקובץ הבא הוא קובץ Dockerfile תקין לגמרי שאני משתמש בו במצב פיתוח לפרויקט Node.JS:

FROM node:16

WORKDIR /app

הוא עובד אם מצמידים אליו קובץ docker-compose.yml שממפה את תיקיית הפרויקט לתיקיית /app על הקונטיינר, מגדיר את הפקודה להרצה ופותח את הפורטים המתאימים.

אבל המרחק בין ה Dockerfile הקטנצ'יק שלי ל Dockerfile אמיתי של מצב פרודקשן הוא עצום. בתור התחלה דוקרפייל של פרודקשן צריך באמת לבנות אימג', הוא צריך להעתיק את הקבצים הרלוונטים מהפרויקט לתיקיית /app, הוא צריך להתקין את התלויות בתוך האימג' כדי שלא ייווצרו בעיות תאימות, הוא צריך לאתחל קבצים שאפשר לאתחל בעת יצירת האימג', הוא צריך לכלול קובץ Entrypoint מסודר שיוכל להריץ קוד איתחול לקונטיינר כשזה עולה, ועוד ועוד.

וגם אחרי שתצליחו לגרום לזה לעבוד אנחנו עדיין רחוקים מאוד מדוקרפייל של גדולים - כי הגדולים מתחילים בכלל בלי דיסטרו, מייצרים דוקרפייל נפרד לפי מערכת הפעלה, מקפידים להשתמש כמו שצריך בשכבות וב Multi Stage Builds ומבינים איזה חלקים באימג' צריכים לאפשר קסטומיזציה.

ובחזרה לשאלה מהכותרת- בניית Dockerfile מסודר לפרודקשן למערכת דורשת מיומנות והשקעת זמן. זו בדיוק מה ש Devops יודעים ואוהבים לעשות. כמפתחים שבונים מערכת אנחנו לא צריכים לדעת הכל על Docker, אבל כן יש כמה דברים שבלעדיהם אנחנו אבודים:

  1. חשוב להכיר את ה "מה" - מה זה אומר לרוץ בתוך קונטיינר, מה המגבלות של הקונטיינר.

  2. חשוב לדעת לעבוד עם Docker משורת הפקודה: להתחבר לקונטיינר, לראות את הלוגים, להיכנס לקונטיינר מסוים בסביבת פרודקשן, ליצור Volumes ולמחוק אותם, ליצור רשתות ולמחוק אותן, לפרסם אימג' למאגר ולהבין מה זה בכלל מאגר. להבין איך בונים ומוחקים אימג'ים וקונטיינרים, מה נשמר ב Cache ומתי צריך למחוק אותו.

  3. חשוב לדעת לעבוד עם docker-compose, כי זה כלי שבעיקר מתכנתים משתמשים בו כדי ליצור לעצמנו סביבת פיתוח מהירה למערכת שמורכבת מהרבה סרביסים. צריך לדעת לכתוב את קבצי ההגדרות שלו ולהבין איזה אפשרויות קסטומיזציה קיימות לכל סרביס. אתם רוצים להיות מסוגלים לכתוב קובץ הגדרות שיהיה כמה שיותר קרוב למערכת הפרודקשן האמיתית, כולל העברת בקשות נכנסות דרך Nginx וכתיבה ללוג מרכזי.

  4. חשוב להבין איך נשמר מידע רגיש, מה זה Secrets ואיך לנהל אותם.

  5. חשוב להבין את ההבדל בין קונטיינר לאימג': מה קורה כשבונים אימג'? מה יכול להיות באימג'? מה קורה כשקונטיינר עולה? מה זה Entrypoint Script ומה ההבדל בינו לבין Dockerfile? איך מחכים שסרביסים מסוימים יהיו זמינים לפני שקונטיינר עולה, ואיך מריצים קוד איתחול בעליה של קונטיינרים.

  6. חשוב להבין איך קונטיינרים מתקשרים אחד עם השני ועם העולם החיצון, על איזה רשת הם מדברים ואיך פותרים בעיות DNS או בעיות תקשורת בין קונטיינרים במצב פיתוח.

תכסו את ששת הסעיפים האלה ולאנשי ה Devops אצלכם יהיו חיים הרבה יותר קלים כשהם יבואו להפוך את קבצי ה Dockerfile הקטנים שתכתבו לקבצי הגדרות אמיתיים, ואת קבצי ה docker-compose.yml הקטנים שלכם להגדרות קוברנטס.