• בלוג
  • היום למדתי: ארכיטקטורות ו Docker Images

היום למדתי: ארכיטקטורות ו Docker Images

פוסט זה כולל טיפ קצר על Docker. אם אתם רוצים ללמוד יותר לעומק על פיתוח עם Docker, Docker Compose או Kubernetes תשמחו לשמוע שבניתי קורס וידאו מקיף בנושא זה.
למידע נוסף והצטרפות לקורס בקרו בדף קורס Docker כאן באתר.
 

אחד הדברים שמבלבלים בעבודה עם דוקר זה הדמיון (וההבדל) בין קונטיינרים למכונות וירטואליות. היינו מאוד רוצים לחשוב על קונטיינר בתור משהו שאפשר להריץ בכל מקום, אבל מצד שני אנחנו גם יודעים שאימג' הוא לא מחשב מלא ויש דברים שהוא לוקח ממערכת ההפעלה. איך שני הדברים האלה מסתדרים יחד? הנה עיקרי הדברים:

  1. בבניית Docker Image אנחנו בונים אימג' ספציפי לארכיטקטורת המעבד ולמערכת ההפעלה עליה אנחנו מריצים את תהליך הבניה.

  2. המנוע שמריץ את ה build לא חייב להיות זהה למערכת ההפעלה שיש לכם על המחשב, וזה החלק המבלבל. ב Windows אנחנו בדרך כלל מריצים את ה build ממנוע שרץ ב WSL כלומר במכונת לינוקס וירטואלית. דוקר על המק משתמש במכונה וירטואלית אחרת כדי להריץ את המנוע, אבל גם היא מריצה לינוקס. לכן אם לא עשיתם משהו מוזר תהליך ה build יבנה אימג' ל Linux.

  3. הרבה אימג'ים בדוקר האב נבנו כמה פעמים, עבור מספר מערכות הפעלה וארכיטקטורות מעבד. בבניה כזאת מי שמפרסם את האימג' בעצם בונה ומפרסם כמה אימג'ים ובסוף מאחד את כולם לשם אחד ב Dockerhub. תראו למשל את האימג' של פייתון. התג 3.9.8 מכיל רשימה של 11 אימג'ים שונים, כל אחד לזוג אחר של ארכיטקטורת מעבד ומערכת הפעלה.

  4. כל פעם שאתם כותבים docker run או docker pul המנוע של דוקר מחפש אימג' שמתאים לארכיטקטורה ולמערכת הפעלה שהוא רץ בה כרגע. זה אומר שכשאני אכתוב docker run python על מערכת לינוקס ועל מערכת Windows, אני אקבל אימג' שונה בכל מערכת. אפשר לראות את זה אם תפעילו docker image ls בכל אחת משתי המכונות ותראו את ה Digest השונה.

  5. כל שלושת מערכות ההפעלה יודעות לבנות אימג'ים ל Linux ולכן רוב הזמן ההבדלים נשארים מוסתרים. אבל נקודה אחת שקשה להסתיר היא ארכיטקטורת המעבד. דוקר שרץ על מחשב Arm יבנה ויריץ אימג'ים ל Arm, ודוקר שרץ על מחשב אינטל יבנה ויריץ אימג'ים של אינטל.

  6. קלאסטרים וקוברנטס כן רצים על ארכיטקטורת מעבד ספציפית ושם יש לנו בחירה כשמקימים את הקלאסטר. ל AWS יש לדוגמה מעבד שנקרא Graviton2 המבוסס ARM ולפי טענתם יכול לחסוך בעלות הקלאסטר בהשוואה למעבד אינטל. אבל, אם האימג' שלי בנוי רק בארכיטקטורת amd64 אני לא יכול להשתמש בקלאסטר כזה. אמזון אפילו מסבירים איך לבנות אימג' לארכיטקטורת ARM למי שכן רוצה לחסוך.

  7. אפשר לבדוק מה הארכיטקטורה שה Docker Engine שלכם כרגע מריץ עם docker version. חפשו את המפתח OS/Arch.

  8. משתנה הסביבה DOCKER_DEFAULT_PLATFORM קובע לאיזה ארכיטקטורת יעד אנחנו בונים את האימג'ים כשמריצים docker build. בשביל לבנות למעבדי אינטל כשאני רץ על מכונת ARM אני קובע את הערך ל linux/amd64. בשביל לבנות סכימות יותר מתוחכמות יש מנגנון שנקרא buildx.

למרות שקונטיינרים מרגישים כמו משהו שעובד בכל מקום האמת היא קצת יותר מורכבת. הבנה טובה של המנוע וסביבת הריצה שלו יכולה לעזור לכם להתמודד עם באגים מוזרים ולפעמים גם לחסוך בעלויות השרתים.