• בלוג
  • הייתם קונים מכונית מהבחור הזה?

הייתם קונים מכונית מהבחור הזה?

11/07/2016

כנראה שלא, והסיבה המרכזית היא חוסר שקיפות. ככל הנראה הוא יעשה הכל כדי למכור את האוטו, כולל להסתיר את כל הפגמים שלו. בעסקים שקיפות היא הדרך הטובה ביותר לייצר עסקאות איכותיות בהן כל הצדדים מרוויחים.

אז למה שקיפות היא הדבר הראשון שעסקים מוותרים עליו?

1. שקיפות מול ספקים

כשאתם קונים מוצר או שירות, אני בטוח שאתם רוצים לקבל את המוצר הטוב ביותר בתמורה לכסף שלכם. דרך רעה מאוד לעשות זאת היא להציג לספק מצג שווא כאילו אתם מעוניינים במוצר X כשלמעשה אתם רוצים מוצר אחר או גדול יותר.

המחשבה מאחורי זה היא שאחרי שנתחיל לעבוד אפשר יהיה לבקש עוד תוספות או התאמות ובטוח נדע להסתדר.

המציאות מאחורי זה היא שכשאתם מציגים לספק דרישות חדשות לבקרים ומצפים שהכל יהיה כלול במחיר, אתם פוגעים ביכולת של אותו ספק ושלכם לעשות עסקים בעתיד.

בתור ספק כשעבודה עם לקוח מתגלה כהרבה יותר מורכבת בגלל חוסר שקיפות מצד הלקוח, יש לי שתי אפשרויות: אני יכול לתת מחיר כפול ללקוחות מסוימים (כי ממילא בסוף זה יעלה לי יותר), או שאני יכול פשוט לוותר על הלקוח. אישית אני תמיד בוחר באפשרות השניה. אני מעדיף למקד את האנרגיה שלי בכתיבת קורסים ולא בלחשוב איזה מחיר לתת לכל לקוח בשביל לא להפסיד על העבודה.

בתור לקוח כשאתה נוהג בחוסר שקיפות הדבר מייצר מוניטין, והמוניטין הזה מלווה אותך. לאט לאט תגלה שפחות ספקים רוצים לעבוד אתך, ואלו שכן יתנו לך הצעות מחיר גבוהות יותר רק כי הם כבר למדו לצפות להפתעות. קשה לייצר רווח הדדי כשיחסי העבודה מבוססים על חשדנות.

2. שקיפות מול לקוחות

כשאני קונה מוצר או שירות הדבר הראשון שאני מחפש להבין זה מה אני משלם ומה אני מקבל בתמורה. אני אוהב שבסופר מסמנים מחיר ליד כל מוצר, ולא אוהב שאין לי מושג כמה עולה לי ניהול החסכון הפנסיוני.

כשאתם פותחים עסק יש לכם שוב שתי אפשרויות: אתם יכולים לבחור להתנהל בשקיפות או לנסות להסתיר מהלקוחות את העלות האמיתית מתוך מחשבה שיהיה בסדר.

בשוק לא תחרותי האפשרות השניה מנצחת. אין סיבה לספר ללקוח את המחיר אם ממילא הוא מחויב לקנות. לשמחתנו רוב השווקים הם די תחרותיים ותמיד יהיה מתחרה שכן עובד בשקיפות.

את סרטי הוידאו באתר זה אני מאחסן בשירות שנקרא Wistia. השירות שלהם מעולה והממשק נוח. יום אחד הם הודיעו לי שהם עוברים לתמחור חדש יקר משמעותית מהמחיר שאני משלם. ביקשתי להשאר בתוכנית הישנה, הם הסכימו ואכן כך זה נשאר. תשוו את זה לספקים רבים כולל כאן בארץ, שמבטיחים לך תוכנית מחירים מסוימת ואז כשהיא נגמרת מעלים באופן אוטומטי את המחיר ואתה מגלה את זה רק מהסתכלות בחיוב האשראי. ממי אתם הייתם מעדיפים לקנות?

כשחנות מפרסמת בזאפ מוצר במחיר הנמוך ביותר, ואתה מתקשר כדי לגלות שאין להם את המוצר הזה אבל ישמחו למכור לך אחר (עליו הם דווקא כן מרוויחים), אני יודע לא לקנות מהחנות הזאת יותר בעתיד. אני מוכן להמר שהמיעוט שנופל בפח שלהם לא יצליח להחזיק את העסק בחיים לאורך זמן.

מצד שני כשספק מציג לי תמונה מלאה של העלויות ושל התמורה שאני מקבל ומאפשר לי לשאול שאלות ולברר מחירים אצל ספקים מתחרים, אני יודע שאקנה ממנו שוב, גם אם המחיר יקר יותר. מזמן למדתי שעל זול משלמים ביוקר והיכולת לדבר עם בן אדם אמיתי ולקבל שירות כשיש בעיה חשובה יותר מכמה שקלים חסכון בעת הקניה.

הדרך הכי קלה לא להפוך את המוצר שלכם ל Commodity היא להתנהל בשקיפות. להבין שאתם עובדים מול אנשים ולעשות הכל כדי שמי שקונה מכם ירגיש טוב שקנה וישמח לשלם. בלי זה חבל על הזמן של כולנו.

3. הבהרה: חוסר שקיפות לרוב לא נובע מזדון

בקריאה שניה של הפוסט הזה נראה לי חשוב להבהיר שהכוונה איננה שמי שנוהג בחוסר שקיפות עושה זאת בזדון. למעשה אני חושב שרוב הלקוחות והספקים שלא נוהגים בשקיפות עושים זאת מתמימות, מאופטימיות, מרצון להתחיל לעבוד, מחוסר מודעות להשלכות האמיתיות של ההתחייבויות שלהם. 

חוסר שקיפות ברוב המקרים הוא תוצאה של חוסר אכפתיות מהנושא. אפשר היה לברר מראש את כל הדרישות, אבל זה לא מספיק חשוב. אפשר היה להוריד מהאתר את המוצר החסר, אבל זה לא מספיק חשוב.

פעולה בשקיפות היא בחירה. היא בחירה מחייבת כלפיכם, כלפי הספקים שלכם וכלפי הלקוחות שלכם. הבחירה לפעול בשקיפות אומרת שאתם תעשו מעל ומעבר כדי לוודא שהבן אדם שאתו אתם עושים עסקים מבין היטב את מהות העסקה ומבצע אותה תוך בחירה חופשית. עבודה בשקיפות אומרת שאם נתתם רושם מוטעה (ולא משנה מי האשם) אתם מתנצלים וסופגים את הטעות ועושים הכל כדי שבפעם הבאה זה לא יקרה.

עבודה בשקיפות היא מה שמבדיל פרילאנסרים מקצועיים מחובבנים והיא הבחירה הטובה ביותר שאתם יכולים לעשות בעסק שלכם.