• בלוג
  • תקועים שעות בפייסבוק? אולי זה סימן טוב

תקועים שעות בפייסבוק? אולי זה סימן טוב

19/11/2018

מכירים את זה שאתם נכנסים לפייסבוק רק לבדוק הודעות ומוצאים את עצמכם שעתיים אחרי לא מבינים לאן הזמן נעלם? אז אני חושב שאפשר לנצל את היכולת המופלאה הזאת לטובתנו. תקשיבו רגע וספרו מה דעתכם.

1. גיימיפיקיישן עובד, אבל עדיף שנעשה את זה לעצמנו

ממש לא מזמן היה טרנד רציני בסטארט-אפים שנקרא גיימיפיקיישן. הרעיון היה להכניס אלמנטים משחקיים לכל דבר שאנחנו עושים ברשת כדי שנעשה יותר דברים שלא היינו עושים באופן רגיל ואותו סטארט-אפ יכול להרוויח מהם. חלק מהיוזמות האלה היו ממש לטובה, למשל אפליקציות ריצה שמדמות זומבים שרצים אחריך או עוזרות לחברים לעודד אותך - הכל כדי שלא תתעצל ותצא לרוץ. וכמובן יש את פייסבוק.

טרנד הגיימיפיקיישן נגמר אבל זה לא אומר שהוא לא עובד. להיפך, הוא עובד כל כך טוב שזה הפך מטרנד למובן מאליו. כל מה שצריך זה להיכנס לפייסבוק לשניה כדי לבדוק הודעות ולהיווכח אחרי שעתיים שזה עדיין עובד. גם כשאני יודע בדיוק מה מצפה לי שם.

עכשיו נשאר רק לבדוק אם אפשר לקחת את אותם טריקים ולהפעיל אותם על עצמנו בשביל משהו שאנחנו באמת רוצים, למשל ללמוד שפת תכנות חדשה? הנה כמה שהייתי מנסה.

2. קבוצת ריצה

פייסבוק עובד כי אנחנו משחקים עם אנשים אמיתיים ולא מול רובוטים. זה הטריק מאחורי קבוצות ריצה ומועדוני קריאה: אם אתה נרשם למועדון קריאה יש סיכוי טוב שתתחיל לקרוא יותר ספרים. פשוט כי לא נעים משאר האנשים בקבוצה.

כשמדובר בטכנולוגיה אתם יכולים להתחיל ללכת למיטאפים קטנים, מספיק קטנים כדי שאנשים יתקשרו לשאול מה קרה אם תפסידו מפגש. אפשר להתנדב לייעץ לסטארט-אפ או לעשות מנטורינג. בקיצור כל מה ששם אתכם מול אנשים אמיתיים שאכפת לכם מה הם חושבים.

3. ניצחונות קטנים ותכופים

פייסבוק עובד כי כמעט כל שטות שתעשו שם תייצר טונות של נוטיפיקציות. וכל נוטיפיקציה כזאת מושכת אותי ללחוץ עליה ודרכה לעשות לייק לעוד 5 פוסטים ואז אנשים מתחילים לשאול שאלות ומפה לשם הלכו שעתיים. בקיצור כשאנחנו ברצף נצחונות כנראה קשה לסגור את הפיד.

מה אם אפשר לעשות דבר דומה גם בתהליך הלימוד? למשל להתחיל מ Tutorial ופשוט להקליד את מה שיש שם צעד אחר צעד ולראות דברים עובדים. אחרי זה לשנות קצת ולתקן או לשפר, אבל תמיד להישאר בסביבה שהכל עובד בה.

אפשר להשתמש בהמון עזרים בשביל זה: לכו על IDE עם השלמה אוטומטית ו Debugger טוב, תתחילו מקוד מוכן ורק תוסיפו עליו כמה שורות פה ושם, חברו GUI כדי לראות את הדברים מול העיניים תוך כדי שאתם כותבים. הכל בשביל להרגיש שהנה קורה משהו. רק עוד פיצ'ר אחד קטן והכל ירוץ חלק.

4. רצפים

ואיך אפשר בלי מילה על הפיד האין סופי? פייסבוק מנצחת כי אין לזה סוף, כי אתה תמיד גולל רק כדי לקרוא עוד פוסט אחד - אבל תמיד יהיה עוד פוסט אחד.

מה אם אפשר לייצר רשימה אין סופית (או לפחות ממש ארוכה) של תרגילים קטנים בטכנולוגיה שאתם רוצים ללמוד, כך שתמיד תרצו לפתור את התרגיל הבא בתור? טוב הם צריכים להיות ממש קלים בשביל שזה יעבוד, אבל זה אפשרי.

דוגמא נוספת לרצף שאנחנו לא רוצים להפסיק קורית כשמחלקים את הלימוד לימים. אם החלטתם להשקיע חצי שעה ביום ואתם מצליחים למשוך שבוע בו לומדים חצי שעה כל יום, אז ביום השמיני יהיה לכם ממש קל לשבת ללמוד.

5. יצירת סביבה בה ההצלחה משתלמת

ובין כל הגיימיפיקציות האלה כדאי לזכור שהדבר החשוב באמת הוא ליצור סביבה בה הלימוד יהיה משתלם. הרבה יותר קל להתמיד בלימוד צרפתית למי שעשה Relocation לצרפת מאשר להתמיד בלימודי לטינית. הנושאים שאני יודע הכי טוב הם אלה שהייתי צריך ללמד אותם בקורסים.

אם נתחיל ביצירת סביבה בה ההצלחה משתלמת, ונזכור את הטכניקות של פייסבוק כדי לעודד את עצמנו ללמוד אני חושב שיש סיכוי טוב שנצליח לנצח את העולם (ואת עצמנו).

נ.ב. בנושא רצפים והרגלים, אני משתדל כל יום חמישי להעביר פה וובינר מעניין על נושא טכנולוגי עדכני. השבוע זה יהיה על פיתוח קוד צד שרת ב Node.JS. עכשיו להגיע לשמוע וובינר ביום חמישי בעשר בבוקר זה לא פשוט. צריך לשריין חדר ישיבות, לספר לחברים מהמשרד שאתם עסוקים בין 10 ל-11 ביום חמישי וגם להתקין Node לפני ולהגיע ערניים. אבל, תעשו את זה שבוע אחרי שבוע ברצף וכל פעם זה נהיה קצת יותר קל. אתם מתרגלים, והאנשים סביבכם מתרגלים. ולאורך זמן אתם הופכים למתכנתים שתמיד רציתם להיות. זה הקישור להירשם בחינם ולהתחיל את הרצף:

https://www.tocode.co.il/workshops/56