קוראים לזה JSON

28/03/2020

כשדאגלס קרוקפורד הכריז בתחילת שנות ה 2000 שהכתיב הזה שכולנו משתמשים בו כדי לכתוב אוביקטים ב JavaScript הוא בעצם רעיון טוב לפורמט העברת מידע באופן כללי בין מערכות וקרא לדבר הזה JSON הוא שינה את העולם. הוא נתן לאנשים את המילה שהם חיפשו כדי לשנות את המערכות שהם כתבו, ולאט לאט מערכות עברו להעביר מידע ב JSON במקום ב XML. היום אי אפשר לדמיין מערכת שתשלח מידע בפורמט אחר.

שנים אחר כך כש Webmasters עברו לקרוא לעצמם Front End Developers אנשים לא הבינו בהתחלה מה המקצוע הזה בכלל אומר. לאט לאט ביססו הפרונטאנדיסטים את מעמדם בתור המתכנתים שכותבים בעיקר JavaScript ולא נוגעים ב PHP, בניגוד לוובמאסטרים של פעם שעשו הכל. השם איפשר לאנשים להגיד "אני מתכנת Front End" בצורה שאחרים יבינו על מה אתה מדבר, וכך נוצר תפקיד חדש בתעשיה.

או בואו ניזכר רגע באחד הספרים הכי משפיעים על פרדיגמת ה Object Oriented Programming - הספר Design Patterns של הרביעיה, שבסך הכל נתן שמות לתבניות שכולם השתמשו בהן גם לפני. אבל בזה שהוא נתן להם שמות הוא הפך אותן ללגיטימיות והפך את השיח סביבן לאפשרי.

אחת המתנות הכי יפות שאנחנו יכולים לתת לחבר או חברה בתחילת דרכם המקצועית היא השמות: אה, "אני רואה שכתבת כאן Decorator", או "נראה לי ששווה לך להחליף את זה ב IIFE". הצבעה על השם נותנת לגיטימציה ועוזרת לדבר על הדברים בצורה מדויקת.