אבסורד הקורסים

11/06/2020

התשובה הטבעית לשאלה "מתי לקחת קורס?" תהיה כשאנחנו רוצים ללמוד משהו שאנחנו לא יודעים. הרבה אנשים, אם יחליטו ללמוד נגרות, ילכו לקורס נגרות כי אין להם מושג איפה מתחילים בכלל.

וזה הזוי-

כי כמעט על כל נושא בעולם יש היום המון חומר ברמת Entry Level שרק מתחנן שתסכימי לראות אותו. כל מי שקצת יודע משהו מקליט קורס וידאו למתחילים על הדבר הזה: זה נכון לבישול, ללימוד שפה חדשה וגם ללימוד תכנות.

אבל גם מהצד של הלומד, כשאת לא יודעת כלום על נושא ממש קל ללמוד דברים חדשים, וכמעט כל דבר יהיה מעניין. אם כל מה שאני יודע על עיצוב גרפי זה איך לבחור צבע טקסט ב Word, אז לא משנה איזה ספר אני אקרא או איזה סרט יוטיוב אני אראה על הנושא - אני אלמד ממנו המון דברים חדשים.

דווקא ככל שאנחנו יודעים נושא מסוים יותר טוב, כך הרבה יותר קשה לנו למצוא חומרי לימוד איכותיים על אותו נושא. ואז מה קורה? הבן אדם מגיע למצב שכל חומרי הלימוד שהוא מצא עד עכשיו נראים פשוטים נורא ובמקום לחשוב "עכשיו צריך להעלות הילוך ולחפש חומרי לימוד טובים יותר בשביל הצעד הבא", הבן אדם חושב "כנראה שאני כבר יודע מספיק".

בואו נוריד שניה את האפשרות הזאת מהשולחן. אני לא יודע הכל, אתם לא יודעים הכל, אף אחד לא יודע הכל. על כל נושא יש יותר ספרים ממה שבן אדם יכול להספיק בכלל לקרוא, ויש תמיד עוד דברים מעניינים לגלות.

אפשרות שניה שאנשים חושבים היא "אני יודע מספיק". למשל "אני עובד בתור מתכנת React, אני מסתדר עם העבודה שלי ביום יום ולכן אני בטח יודע מספיק על ריאקט (אפילו שיש עוד המון דברים לדעת)."

וגם זאת מחשבה מוזרה: קודם כל כי היא לא לוקחת בחשבון שדברים חדשים קורים כל הזמן ושידע מתיישן. הידע שהכניס אותך לעבודה הנוכחית אולי לא יעזור לך בעוד שנה למצוא את העבודה הבאה. אבל יותר מעניין מזה, אחד הדברים שהכי שוחקים מתכנתים זה להמשיך לקודד באותו אופן לתקופות ארוכות.

רוב החברים שלי שהפסיקו להיות מתכנתים הסבירו שהם ממשיכים הלאה כי "אני כבר מבין איך קוד עובד" או "מיציתי. בסוף זה הכל אותו דבר", ו"למדת שפה אחת - למדת את כולן".

לעומתם רוב החברים שלי שממשיכים לכתוב קוד הם אלה שממשיכים גם ללמוד דברים חדשים וממשיכים לחפש דרכים חדשות להתמודד עם בעיות בתכנות, וכמובן ממשיכים לחפש שפות חדשות וטכניקות חדשות כדי לפתור בעיות אחרת.

כן אתם יכולים לבחור להמשיך לעשות רק את הדברים שאתם יודעים (עד שיימאס לכם). אבל, אם אתם מתכננים על קריירה בתחום, יותר משתלם להתעקש ולחפש ללמוד דברים חדשים כל הזמן. במיוחד בעולמות תוכן שאתם כרגע נמצאים בהם, ושאתם מרגישים שאתם כבר מכירים.